مخالفت 35 نماینده کنگره با فروش جنگنده اف 16 به ترکیه

سرویس جهان- نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات در کنگره، ضمن ابراز نگرانی از اقدامات ترکیه علیه سوریه، قبرس و یونان، خواستار توقف هر گونه حمایت نظامی از این کشور از سوی آمریکا بویژه در زمینه فروش جنگنده اف 16 شده اند.

به گزارش کردپرس، دولت آمریکا بعد از پایان نشست ناتو در مادرید و موافق مشروط ترکیه با گسترش این نهاد نظامی، موافقت خود را با فروش جنگنده اف 16 به این کشور و ارتقا جنگنده های قدیمی تر اعلام کرده است. پیش از این بیش از 50 نماینده کنگره مخالفت خود را با این مسئله اعلام کرده بودند.

اما با ابراز موافقت دولت جو بایدن به فروش جنگنده اف 16 به ترکیه، 35 نماینده کنگره از هر دو حزب جمهوریخواه و کنگره، با ارسال نامه ای به جو بایدن، رییس جمهور آمریکا مخالفت صریح خود را با این معامله اعلام کرده اند.

آنها به جو بایدن یادآوری کرده اند که ترکیه با استفاده از سلاح ها و تجهیزات آمریکایی مناطقی مانند سوریه، قبرس، یونان و ارمنستان را بی ثبات کرده است.

نمایندگان کنگره سرکوب جامعه مدنی در ترکیه، عملیات نظامی در برخی مناطق مانند سوریه را مانعی در تحقق دموکراسی در این کشور دانسته و تاکید کرده اند فروش سلاح به رجب طیب اردوغان، بدون توجه به عملکردش باعث جسورتر شدن او می شود.

آنها از دولت بایدن خواسته اند تا زمانی که دولت تحت رهبری اردوغن رفتارهای خود را در قبال متحدان و نیز مردم این کشور تغییر نداده، ارائه هر گونه کمک نظامی از جمله فروش جنگنده به این کشور متوقف شود.

کد خبر 35234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha