با تصمیم وزارت علوم عراق امید روزهای طلایی دانشگاه آزاد مهاباد تهدید شد

سرویس آذربایجان غربی- با گذشت حدود یک سال از تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد به واحد بين الملل، هنوز این واحد موفق به جذب دانشجویان خارجی نشده است. حال وزارت علوم عراق، مدرک تمامی شعبات دانشگاه آزاد اسلامی ایران را فاقد اعتبار خوانده و این مورد امید بازگشت دانشگاه آزاد مهاباد به روزهای طلایی سابق، از طریق جذب دانشجویان خارجی به ویژه از کشور عراق را به سراب تبدیل کرده است.

به گزارش کردپرس، شهریور ماه سال گذشته، مجوز ثبت نام، جذب و تحصيل دانشجويان خارجي براي دانشگاه آزاد اسلامي مهاباد صادر و این دانشگاه به واحد بين الملل تبديل شد تا بتواند در رشته های مختلف تحصيلی در مقاطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری دانشجو پذیرش کند.

معاون بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی کشور هم پنجم شهریور ماه سال ١٤٠٠، در مراسم تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد به واحد بین الملل گفته بود: «شروع امکان ثبت نام دانشجویان خارجی در این واحد از ترم تحصیلی جدید(پاییز ١٤٠٠) اجرایی خواهد شد و این دانشگاه از طریق ظرفیت جذب دانشجوی خارجی، برپایی اقتصاد و علوم دانش بنیان و بازاریابی از طریق مراکز آزمایشگاهی به روزهای طلایی باز خواهد گشت».

علاءالدین بروجردی همچنین تجهیزات و پتانسیل دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد را فوق‌العاده خواند و تاکید کرد: «از امروز اسم دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد بر روی سایت دانشگاه برای جذب دانشجویان بین المللی قرار گرفته و این فرصتی عالی برای شهر فرهنگ و علم و هنر مهاباد است و در این خصوص محدودیتی وجود ندارد با توجه به امکانات و ظرفیتی که دانشگاه دارد، می تواند دانشجو جذب کند».

او بیان کرد: «در همین خصوص مذاکراتی هم با اقلیم کردستان عراق برای جذب دانشجو انجام می شود و در آینده ای نزدیک به اقلیم کردستان سفر کرده و در نشستی که با وزیر علوم اقلیم کردستان خواهیم داشت، نسبت به جذب دانشجو بین الملل برای دو واحد مهاباد و ارومیه در سریع ترین زمان ممکن اقدام می کنیم».

بهمن کرد، رئیس دانشگاه آزاد واحد مهاباد هم در این مراسم گفت: «جذب دانشجویان خارجی می تواند تمدن و فرهنگ اسلامی را به سایر کشورها صادر کند و در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد می تواند با جذب دانشجویان خارجی پیوندهای فرهنگی و اسلامی را با همسایگان کشور مستحکم‌تر کند».

اکنون با گذشت تقریبا یک سال از صدور این مجوز، هنوز واحد بين الملل دانشگاه آزاد مهاباد موفق به جذب دانشجویان خارجی نشده است! و بدتر آنکه وزارت علوم عراق در اطلاعیه ای لیستی از ٢٧ دانشگاه ایران را اعلام کرده که از نظر وزارت این کشور مدرک آنها فاقد اعتبار خوانده شده است و تمام شعبات دانشگاه آزاد اسلامی را هم شامل می شود.

در پی این رخداد، دست دانشگاه آزاد مهاباد و واحد بین الملل آن، که قصد جذب دانشجویان خارجی با تمرکز بر دانشجویان عراقی و اقلیم کردستان عراق را داشت، کوتاه شد و بخشی از رویاها برای بازگشت دانشگاه آزاد مهاباد به روزهای طلایی سابق، از طریق جذب دانشجویان خارجی به ویژه از کشور عراق به دلیل ارتباط فرهنگی و زبانی مشترک، نابود شد.

در این خصوص با رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد گفت و گو کردیم، «بهمن کرد»، در گفت و گو با خبرنگار کردپرس از اطلاعیه وزارت علوم عراق در خصوص لیست دانشگاه های فاقد اعتبار برای این کشور، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: از اطلاعیه وزارت علوم عراق اطلاعی ندارم ضمن آنکه تا کنون دانشگاه آزاد مهاباد، دانشجوی خارجی پذیرش نکرده و اقدامی هم برای جذب دانشجویان اقلیم کردستان عراق در دانشگاه آزاد مهاباد انجام نشده است».

او تاکید کرد: «رایزنی ها لازم در این خصوص باید از سوی دانشگاه آزاد اسلامی کشور انجام بگیرد و از اختیارات این واحد خارج است».

به گزارش کردپرس، به اعتقاد بسیاری از اساتید دانشگاه آزاد واحد مهاباد، نحوه ناکارآمد مدیریتی در طی سالیان گذشته از سوی برخی از مدیران سبب شده که سطح کیفیت در دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد تنزل پیدا کند و تعداد دانشجویان در این سال ها از ١٢هزار دانشجو به ٣ هزار دانشجو تقلیل بیابد.

دانشگاه آزاد مهاباد در سال ۱۳۶۵ با اولین رئیس خود دکتر محمد مجدی تأسیس شد و یک سال بعد با پذیرش ۲۱۵ نفر دانشجو در رشته‌های کاردانی دامپزشکی، عمران، ادبیات فارسی و امور زراعی فعالیت خود را آغاز کرد. از روسای دیگر می توان به آقایان ایرانزاده و سیدجمیل قادری و عادل صلواتی و خان احمدزاده اشاره کرد.

کد خبر 35369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha