‌سران  داعش در مناطق تحت اشغال ترکیه چه می‌کنند؟

سرویس سرویه- بنا به اخبار منابع خبری از سال ۲۰۱۷ تا به امروز بیش ۴۰ فرد وابسته به داعش و گروه‌های تندرو در مناطق تحت اشغال ترکیه بوسیله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کشته شده‌اند.

به گزارش کُردپرس، مرکز اسناد حقوق بشر سوریه فاش کرد که ماهر العقال، سرکرده گروه (داعش) در سوریه که چند روز پیش در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در عفرین به هلاکت رسید، دارای هویت ثبت شده در اداره ثبت و احوال ترکیه است و بصورت آزادانه در مناطق تحت اشغال ترکیه در حرکت بوده است.

روز سه شنبه، فرماندهی مرکزی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که «العقال» به همراه دستیارش سوار بر موتور سیکلت در نزدیکی منطقه جندرس در شمال غرب حلب هدف راکت هواپیمای بدون سرنشین آمریکا قرار گرفته است.

ماهر العقال، اهل روستای قنیطره در حومه گری سپی در مرز سوریه و ترکیه و سرکرده داعش در سوریه بود‌.

العقال یکی از مسئولان بمب گذاری سال ۲۰۱۵ علیه فعالان کُرد در شهر اورفا ترکیه بود که در جریان حمله این سازمان به این شهر، ۳۵ فعال کُرد جان‌ باختند.

به گفته منابع خبری، ماهر العقال، ملقب به ابوالبراء الشمال، فاقد سواد بوده اما به سرکردگی داعش در سوریه رسید. او برادر فایز العقل، فرماندار داعش در رقه بود که در حمله ائتلاف بین المللی در شهر الباب در سال ۲۰۲۰ کشته شد. این منابع افزودند که العقال به همراه سعید الخرفان مسئول آوارگی کُردها از گری‌سپی در سال ۲۰۱۳ بودند که او هم اخیرا در حمله هوایی ائتلاف کشته شد.

براساس آنچه رسانه‌های کُرد شمال سوریه منتشر کرده‌اند، العقال در هنگام‌ به هلاکت رسیدن دارای شناسنامه‌ای با نام «خالد السبعه» با شماره‌ی ۹۷۳۰۷۵۷۲۹۶۳ بوده که توسط شورای محلی شهر عفرین که از سال ۲۰۱۸ تحت اشغال ترکیه است، صادر شده بود.

مصطفی عبدی، مدیر مرکز اسناد تخلفات در شمال سوریه، در این رابطه به رسانه‌ها گفت: شناسنامه العقال توسط شورای محلی ترکیه با نام جعلی «خالد السبع» صادر شده است.

وی افزود: این هویت ها با سوابق ترکیه در قازی عنتاب مرتبط است و تنها پس از موافقت دستگاه اطلاعات و امنیت ترکیه به وی اعطا شده است.

عبدی که مقیم آلمان است، گفت: اکثر رهبران گروه‌های تندرو با هویتی جدید در مناطق تحت اشغال ترکیه در شمال سوریه زندگی می‌کنند.

روز گذشته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که کشته شدن "العقال" در سوریه در یک حمله دقیق هوایی و پس از یک کار اطلاعاتی منسجم صورت گرفته است.

بایدن در بیانیه‌ای که کاخ سفید در وب‌سایت خود منتشر کرد، گفت: کشتن «العقال» نشان می‌دهد که ایالات متحده نیازی به اعزام هزاران نیروی نظامی به مأموریت‌های رزمی برای شناسایی و از بین بردن تهدیداتی که با آن مواجه است، ندارد.

بایدن گفت: کشتن «العقال» به طور قابل توجهی توانایی داعش را برای انجام برنامه ریزی و اجرای عملیات در منطقه محدود می کند.

وی خاطرنشان کرد: این عملیات پیامی قوی برای همه تروریست هایی است که جهان را تهدید می کنند.

همچنین رامی عبدالرحمن، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه در این رابطه به رسانه‌ها گفت: از دو سال پیش و از زمان کشته شدن البغدادی در مناطق تحت کنترل ترکیه، بیش از ۴۰ شبه نظامی از جمله رهبران داعش توسط هواپیماهای جنگی ائتلاف در کشته شده اند.

وی افزود: پس از کشته شدن "البغدادی" در اکتبر ۲۰۱۹ به دست ائتلاف بین المللی در منطقه مرزی اسکندرون در شمال ادلب، هواپیماهای جنگی ائتلاف بین المللی ۵۱ نفر از جمله ۴۱ شبه نظامی سوری و غیر سوری که برخی از آنها از رهبران داعش، سازمان پاسداران دین، القاعده بودند را کشته است.

به گفته مدیر دیده بان سوریه، این حملات مناطق تحت کنترل حیات تحریر الشام و گروه های تحت حمایت ترکیه را هدف قرار داده است که از ادلب شروع شده و به مناطق تحت کنترل نیروهای ترکیه و شمال شرقی سوریه ختم می‌شود.

کد خبر 35491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha