نشست سه جانبه ترکیه، ایران و روسیه روند آستانه را احیا خواهد کرد/PKK و YPG معضل مشترک ترکیه و ایران هستند

سرویس ترکیه - اردوغان که با هیأتی متشکل از اعضای کابینه اش در تهران به سر می برد، از PKK و  YPG و فتو به عنوان معضل مشترک دو کشور یاد کرد و خواستار مبارزه مشترک با «تروریسم» شد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در اجلاس مذاکرات صلح آستانه در تهران به سر می برد، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که در نشست های انجام شده با مقامات ایران درباره مبارزه مشترک با تروریسم به گفتگو پرداخته اند. او همچنین اعلام کرد که نشست سه جانبه بین ایران، روسیه و ترکیه می تواند روند حل مسئله در آستانه را احیا کند.

بنا بر گزارش آناتولی ترکی، اردوغان در کنفرانس مشترک خبری از گروه های حزب کارگران کردستان (PKK)، یگان های مدافع خلق (YPG)، گروه پژاک و جماعت فتح الله گولن (فتو) به عنوان «معضل های مشترک دو کشور» یاد کرد و گفت: «مبارزه با تروریسم از اهمیت بالایی برخوردار است. سازمان های تروریستی پژاک، PKK، PYD/YPG و فتو از معضلات جدی هر دو کشور هستند. همانطور که می دانید ما این موضوع را در توافقامه ناتو نیز گنجانده ایم. این گروه ها باعث از بین رفتن ثبات و صلح دو کشور می شوند. ما باید با همبستگی به مبارزه خود ادامه دهیم.»

اردوغان با اشاره به نشست سه جانبه بین مقامات ترکیه، ایران و روسیه گفت: «امروز در چارچوب اجلاس آستانه با سران کشورهای ایران و روسیه موضوعات و تحولات اخیر در منطقه را ارزیابی خواهیم کرد. این نشست به منظور ارزیابی این روند و به نحوی احیای آن خواهد بود.»

اردوغان در سخنان خود همچنین درباره اهداف اقتصادی مشترک دو کشور ایران و ترکیه گفت: «هدف دو کشور دستیابی به حجم تجاری 30 میلیارد دلاری است. متاسفانه به دلیل شیوع کرونا در این زمینه دچار افت شدیم. هم اکنون به حجم تجاری 7.5 میلیارد دلاری رسیده‌ایم، معتقدم که با گام‌های راسخ می‌توانیم به سطح 30 میلیارد دلاری برسیم. با لحاظ گام‌هایی در راستای گسترش همکاری ها در زمینه صنایع دفاعی، نفت و گاز به این هدف سرعت می‌بخشیم.»

لازم به ذکر است که در این سفر خلوصی آکار وزیر دفاع، سلیمان سویلو وزیر کشور، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، نورالدین نباتی وزیر خزانه داری و دارایی، فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی، محمت محرم قصاب اوغلو وزیر ورزش و جوانان، محمت موش وزیر بازرگانی، مصطفی وارانک وزیر صنعت و فناوری، هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی (میت)، فخرالدین آلتون مدیر مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری و ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری اردوغان را همراهی کردند.

کد خبر 35731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha