حمله به زاخو عمدی بود و اردوغان به اهداف خود رسید

سرویس ترکیه - جان دوندار روزنامه نگار مشهور ترکیه معتقد است حمله به زاخو نتیجه یک اشتباه یا نافرمانی نظامی نبوده و اردوغان از این حمله در این مقطع زمانی اهداف خاصی داشته است.

به گزارش کردپرس، جان دوندار روزنامه نگار افشاگر ترکیه، در تحلیل کشتار زاخو، هدف رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از این حمله را پرت کردن حواس ها از منجلاب داخلی و همراه کردن احساسات ملی گرایانه احزاب اپوزیسیون با خود توصیف کرد.

دوندار در تحلیل روزانه خود در کانال اوزگوروز (آزادیم) گفت: «هدف اردوغان پرت کردن حواس ها از موضوع مشکلات داخلی ترکیه بود. اردوغان همچنین می خواست با یک حمله خارجی احساسات ملی گرایانه احزاب اپوزیسیون ترکیه را با خود همراه کند که به نظر می رسد دراین زمینه نیز موفق شد.»

دوندار افزود: «به دلیل مخالفت مسکو، واشنگتن و تهران با حمله به سوریه، [اردوغان] نمی توانست به این کشور حمله کند. در دریای اژه نیز ناتو را در مقابل خود می یافت. ولی احتمالاً با عراق مشکلی پیش نمی آمد. بنابراین به زاخو حمله کرد.»

این روزنامه نگار منتقد به تکذیب نه چندان قاطع مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز پرداخت و گفت: «پس از واکنش کشورهای مختلف به این موضوع و محکوم شدن ترکیه از سوی اغلب آنها، چاووش اوغلو توپ را در زمین وزارت دفاع انداخت و گفت "بنابر گزارش نیروهای مسلح ما غیر نظامیان را هدف قرار نمی دهیم". پس از این همHPG شاخه نظامی PKK در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهایش در آن منطقه حضور ندارند و در آن منطقه تنها تپه های تحت کنترل پایگاه های نظامی ارتش ترکیه وجود دارد.»

دوندار در ادامه به سکوت اپوزیسیون و همراهی تلویحی آنها با حکومت واکنش نشان داد و گفت: «در حالی که همه احزاب و شخصیت های سیاسی به خانواده افراد جان باخته تسلیت گفتند، حزب جمهوری خواه خلق (CHP) بسیار غیر مسئولانه به خاطر حمله به سفارت خانه ترکیه در عراق، مراتب همدردی خود را به وزارت خارجه اعلام کرد. به این ترتیب اردوغان به اهدافی که می خواست رسید.»

این در حالی است که مراد یتکین، دیگر تحلیل گر با سابقه ترکیه، معتقد است این کشتار باعث شد اردوغان در ادامه عملیات نظامی در خاک عراق و انجام یک حمله نظامی جدید به شمال سوریه با مشکلات بیشتری روبه رو شود.

دوندار در پایان هشدار داد: «ماه های پر از تلاطمی پیش روی ما است. ازین پس همه گروه ها باید نسبت به بازی ها و توطئه های اردوغان و دولتش حساس باشند و بازی نخورند.»

کد خبر 35906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha