هدف غایی اردوغان احیای امپراطوری عثمانی است/اردوغان نگران شکست در انتخابات است

سرویس ترکیه - دنی یاتوم رئیس سابق موساد هدف غایی اردوغان را «بازگرداندن امپراطوری عثمانی» توصیف کرد.

به گزارش کردپرس، دنی یاتوم رئیس سابق موساد در یک مصاحبه تحلیل کرد که هدف غایی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، از به قدرت رسیدن، بازسازی امپراطوری بزرگ عثمانی است. او همچنین گفت که اردوغان به دلیل نگرانیِ از دست دادن قدرتش به تلاش برای عادی سازی روابط با اسرائیل پرداخته است.

دنی یاتوم که 42 سال در نیروهای مسلح و سازمان های اطلاعاتی اسرائیل کار کرده است، در گفتگو با روزنامه یونانی «کاتیمرینی» با بررسی اقدامات اخیر اردوغان گفت: «خواندن افکار اردوغان کاری دشوار است. اما آنچه که مسلم است این است که او از دوران جوانی با ورود به سیاست در آرزوی بازگرداندن امپراطوری عثمانی بوده است.»

یاتوم افزود: «اردوغان فکر می کند که کشورهای غربی آنگونه که باید با ترکیه رفتار نمی کنند. زیرا او فکر می کند که ترکیه یکی از قدرتمند ترین کشورها است. از سوی دیگر در سال های اخیر همه شاهد درگیری ها و مشاجرات گاه و بی گاه او با مصر، سوریه، سازمان PKK، ایران، اسرائیل و غیره بوده اند.»

یاتوم در ادامه با بیان این که فکر می کند اردوغان احساس ناتوانی می کند، گفت: «فکر می‌کنم او نگران است که در انتخابات 2023 دوباره انتخاب نشود. به همین دلیل است که فکر می‌کنم او می‌خواهد بازی سیاسی اش را تغییر دهد و قدرت سیاسی بیشتری کسب کند. بنابراین در تلاش برای نزدیک تر شدن به اسرائیل است. برای اولین بار در 15 سال گذشته وزیر خارجه ترکیه به اسرائیل سفر کرد و مقامات ما نیز از ترکیه دیدار کردند. روابط بین ترکیه و اسرائیل در حال گرم تر شدن است. نکته حائز اهمیت در این بازی این است که اردوغان به دنبال احیای امپراطوری عثمانی است.»

کد خبر 36214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha