«عادل آذر» چهره ماندگار علم اقتصاد و نماد عقلانیت در سیاست

سرویس ایلام - در نخستین روز از ماه محرم به ناگاه خبری به سرعت برق و باد استان ایلام را درنوردید که خیلی زود امید به جعلی بودن خبر از بین رفت و مشخص شد که دکتر «عادل آذر» چهره ماندگار علم اقتصاد، نماینده سابق مردم استان ایلام در مجلس و رئیس دیوان محاسبات و مرکز آمار ایران و مشاور رئیس جمهور دار فانی را وداع گفته است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، دکتر عادل آذر در سن 56 سالگی پس از عمل جراحی دیسک کمر در بیمارستان خاتم تهران بستری بوده است که به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داد و تلاش پزشکان برای احیای وی بی نتیجه بود و این استاد دانشگاه و سیاست از میان ما به دیار باقی شتافت.

وی متولد روستایی در 15 کیلومتری شهر دهلران در سال 1345 بود که طی مدارج علمی را از زیر نور چراغهای نفتی و زیر سیاه چادر در دهلران آغاز کرد و مراتب و مدارج علمی را تا بالاترین سطوح خود در علم اقتصاد به پایان رسانید و استاد تمام این رشته در دانشگاه تربیت مدرس بود. وی پس از اتمام دوره تحصیلات دبیرستان، در سال ۱۳۶۳ وارد دانشگاه علامه طباطبایی شد و در سال ۱۳۶۷ با موفقیت دوره لیسانس مدیریت صنعتی را به پایان برد. وی طی سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۰ دوره کارشناسی ارشد را از دانشگاه تربیت مدرس و دوره دکترای مدیریت را با گرایش پژوهش عملیاتی طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ از دانشگاه تهران اخذ کرد.

از دکتر آذر صدها مقاله علمی پژوهشی در سطح ملی و بین المللی و دهها کتاب در علم اقتصاد به جا مانده که هم اکنون در دانشگاههای کشور این آثار به دانشجویان علم اقتصاد تدریس می شود. آمار و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت (تحلیل آماری)، کاربرد تحلیل آماری چند متغیره در مدیریت، بودجه ریزی بخش عمومی: مفاهیم و نظریه‌ها، پارادایم‌های مدلسازی و اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و مدل اجرایی نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در سازمان‌های خدماتی (بانکداری و بیمه) از جمله آثار علمی اوست.

ریاست هیئت مدیره انجمن علوم مدیریت ایران، ۱۳۹۱–۱۳۹۴، رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت صنعتی ایران، سردبیر مجله پژوهش‌های مدیریت در ایران، سردبیر مجله پژوهش‌های نوین در تصمیم گیری، دبیر علمی کنگره بین‌المللی بودجه‌ریزی عملیاتی و دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی ایران نیز از دیگر سوابق علمی این فرزند زاگرس است.

در حوزه کرسی نظریه پردازی موفق در گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری دکتر عادل آذر به عنوان چهره ماندگار انتخاب و از وی تجلیل به عمل آمد. استاد نمونه، دانشگاه تربیت مدرس؛ در سال‌های ۱۳۷۹، ۱۳۸۱، ۱۳۸۲، ۱۳۸۳، ۱۳۸۹، ۱۳۹۱، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶، استاد راهنمای برگزیده کشور، ۱۳۸۳، پژوهشگر برتر در دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۸۴ ، دیپلم افتخار، آکادمی ملی نخبگان، ۱۳۸۶، رتبه دوم دانشمندان پر تألیف ایران در حوزه علوم انسانی، توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ۱۳۹۲، مؤلف برگزیده در اولین نمایشگاه آثار علمی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، ۱۳۹۲ و... از جمله افتخارات عادل آذر است.

مجلس هفتم شورای اسلامی و حضور این استاد دانشگاهی در عرصه رقابتها باعث شد که وی با رأی بالایی در حوزه جنوبی استان ایلام شامل شهرستانهای دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره به عنوان نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی برگزیده شود و طبیعتا در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قرار گرفت که یکی از کلیدی ترین کمیسیونهای تخصصی مجلس است و در مدت نمایندگی خدمات خوبی به مردم ایران ارائه داد.

او سپس در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ برای مدت بیش از ۶ سال، ریاست مرکز آمار ایران را برعهده داشت و باعث تحولاتی در این حوزه راهبردی کشور شد. آذر سپس به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب شد و گزارشات وی از حقوقهای نجومی وی را سر زبانها انداخت و درگیریهایی نیز با دولت روحانی پیدا کرد. وی سپس جای خود را در دیوان محاسبات کشور به مهرداد بذرپاش داد و در ایام انتصابات دولت رئیسی به عنوان معاون رئیس جمهور نامش مطرح شد و در نهایت در شهریور ۱۴۰۰ آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با صدور حکمی، دکتر عادل آذر را به سمت مشاور رئیس جمهور و رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی منصوب کرد.

ریاست دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، رئیس مرکز مطالعات مدیریت و بهره‌وری ایران، عضو هیئت امنای دانشگاه تربیت مدرس، عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه تربیت مدرس و مدیر گروه رشته مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق (ع) از دیگر سوابق اجرایی این فرزند دهلران است.

خبرگزاری کردپرس ضایعه درگذشت نابهنگام این فرزند ایلام را به تمامی مردم استان ایلام تسلیت عرض کرده و برای وی علو درجات را از خداوند منان درخواست و برای خانواده محترمش صبر جزیل آرزو دارد.

کد خبر 36259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha