دیدار 4 ساعته اردوغان و پوتین در سوچی پایان یافت

سرویس ترکیه - دیدار 4 ساعته اردوغان و پوتین بدون برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مشترک در سوچی پایان یافت.

به گزارش کردپرس، دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که برای انجام سفر یک روزه به شهر سوچی رفته، با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود پس از 4 ساعت به پایان رسید.

این دیدار پشت درهای بسته انجام شد و قرار بود پس از دیدار کنفرانس مطبوعاتی مشترک صورت نپذیرد. به همین دلیل طرفین پیش از دیدار درباره انتظارات خود از این نشست سخن گفتند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پیش از آغاز این نشست با بیان این که روسیه نگرانی های امنیتی مشروع دولت ترکیه را در نظر خواهد گرفت، یکی از موضوعات این دیدار را گفتگو پیرامون عملیات ترکیه در سوریه اعلام کرده بود.

اردوغان پیش از آغاز نشست اعلام کرد که به طور قطع یکی از موضوعات اصلی این دیدار تحولات سوریه خواهد بود.

پوتین نیز در سخنانی جداگانه با اشاره به اینکه در دیدار با اردوغان فرصتی برای گفت‌وگو درباره مسائل امنیتی در منطقه خواهد داشت، گفت: «در مورد مسائل منطقه به‌ویژه بحران سوریه نیز گفتگو خواهیم کرد.»

بساری از تحلیل گران از روز گذشته تا کنون درباره احتمال یک توافق دیگر بر سر حمله به سوریه خبر دادند.

فهیم تاشتکین روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی خاورمیانه، در صفحه توئیتر و کانال یوتیوب خود، یکی از اهدف این دیدار را «نجات اردوغان از سوی پوتین» اعلام کرد. زیرا اردوغان به شدت از جهت اقتصادی تحت فشار قرار دارد و به احتمال زیاد به کمک او برای انتخابات آتی نیاز دارد.

تاشتکین با اشاره به تحلیل های رسانه های روسی گفت: «پوتین به راحتی از اردوغان دست نمی کشد. به نظر می رسد پوتین جزو شانس های محدود اردوغان برای پیروزی در انتخابات آتی است.»

تاشتکین با اشاره به موضوع درگیری های نظامی در سوریه و مخالفت روسیه و ایران با عملیات جدید ترکیه در سوریه، احتمال یک توافق جدید در روسیه در زمینه عملیات در سورییه را داد. او گفت با این حال توازن قدرت ها در سوریه کمی تغییر کرده است و این موضوع ممکن است که بر شرایط توافق تاثیر بگذارد. یکی از دلایل این موضوع نیز اصرار ترکیه بر به جای نیاوردن وظایق خود در توافقات قبلی است. برای مثال ترکیه همچنان بر به رسمیت شناخته شدن تحریر الشام اصرار دارد.

کد خبر 36564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha