عادی سازی کامل روابط ترکیه و اسرائیل

سرویس ترکیه - مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه خبر عادی شدن روابط بین ترکیه و اسرائیل و اعزام سفیر به تل آویو را تایید کرد.

به گزارش کردپرس، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که در چارچوب تصمیم برای ارتقای روابط دیپلماتیک بین ترکیه و اسرائیل به بالاترین سطح، ترکیه تصمیم به اعزام سفیر به تل آویو گرفته است.

چاووش اوغلو امروز در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با همتای قرقیزستانی خود در آنکارا با یادآوری اینکه «از زمانی که دولت جدید در اسرائیل تشکیل شد و اسحاق هرتزوگ به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، روند گفتگو با اسرائیل آغاز شده است»، گفت: «این روند با سفر هرتزوگ به ترکیه و بعداً سفر من به اسرائیل ادامه یافت. پس از آن قرارداد همکاری در زمینه هوانوردی امضا شد.»

چاووش اوغلو با بیان اینکه نشست کمیسیون مشترک اقتصادی در ماه سپتامبر برگزار می شود، از تصمیم مشترک برای تعیین و اعزام سفیر از سوی دو طرف خبر داد.

چاووش اوغلو در سخنانی متناقض بر لزوم تعیین سفیر برای توسعه روابط با اسرائیل تأکید کرد و گفت: «ما به دفاع از حقوق فلسطین، بیت المقدس و غزه ادامه خواهیم داد و برای همین هم مهم است که پیام های ما مستقیماً از طریق سفیر به تل آویو منتقل شود.»

یائیر لاپید نخست وزیر اسرائیل نیز در بیانیه ای کتبی ضمن تأیید این خبر اعلام کرد: «تداوم روابط با ترکیه کمک مهمی به ثبات منطقه و یک خبر مهم اقتصادی برای شهروندان اسرائیلی است. ما می خواهیم موضع اسرائیل را در جهان تقویت کنیم.»

در این بیانیه آمده است که ترکیه و اسرائیل تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک خود را به بالاترین سطح برسانند و سفیر و سرکنسول خود را تعیین کنند. در ادامه بیانیه آمده است که «افزایش سطح روابط باعث تقویت روابط دو ملت، تعمیق روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی و کمک به ثبات منطقه خواهد شد.»

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ اسرائیل نیز در تأیید این خبر در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به زبان ترکی نوشت که از تجدید روابط دیپلماتیک با ترکییه استقبال می کند و آن را تحول مهمی در حوزه های اقتصادی و دوستی بین مردم می داند.

هرتزوگ پیشتر در تاریخ 9 مارس و با دعوت رسمی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به این کشور سفر کرده بود و این دو در آن زمان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر ادامه روند عادی سازی روابط تاکید کرده بودند.

کد خبر 37063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha