مسئول فاجعه ماردین هلدینگ نزدیک به حکومت است

سرویس ترکیه - ابرو گونای سخنگوی HDP هلدینگ چنگیز یکی از شرکای تجاری پنجگانه حکومت ترکیه را  مسئول کشتار دیروز جاده دریک ماردین دانست.

به گزارش کردپرس، در پی تصادف دو کامیون با مردم در جایگاه سوخت در جاده دریک ماردین که تا کنون منجر به کشته شدن 20 تن شده است، ابرو گونای سخنگوی حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) که در ماردین به سر می برد اعلام کرد که «کامیون های ترمز بریده که تُناژ آنها نیز بیش از حد مجاز بوده است، متعلق به هلدینگ چنگیز، یکی از اصلی ترین شرکای حکومت حزب عدالت و توسعه (AKP) هستند» و مسئولیت این کشتار را بر عهده این هلدینگ دانست.

گونای در سخنانی که آن را در حساب های شبکه مجازی خود به اشتراک گذاشت، ضمن تسلیت به خانواده های جان باختگان، اعلام کرد: «ما در حال حاضر در مقابل بیمارستان ماردین به انتظار نشسته ایم. شمار مجروحان حادثه که در بیمارستان های ماردین و قزل تپه بستری شده اند بسیار زیاد است. این حادثه یک فاجعه است، زنجیره ای از غفلت های فاجعه بار. در این مسیر تنها یک جاده اصلی وجود دارد که آن هم مدت ها است به یک جاده باریک دو طرفه تبدیل شده است. جاده ای که خودروهای سنگین از آن تردد می کنند. در ابتدا یک کامیون ترمز بریده است [و به خودروها در جایگاه سوخت برخورد کرده است] و پس از یک ساعت کامیون دیگری ترمز بریده و به میان جمعیت رفته است و فاجعه ایجاد شده است. ما می دانیم که این کامیون ها متعلق به هلدینگ چنگیز هستند که نظارتی بر تناژ مجاز آنها نمی شود و مدت ها است که معاینات فنی لازم بر آنها انجام نگرفته است. همین کامیون ها هستند که دائما باعث مرگ در جاده ها می شوند. ما به همراه خانواده ها منتظر آمدن دادستان برای دستور کالبد شکافی هستیم. در این میان بیمارستان دریک حتی ظرفیت رسیدگی به این همه مجروح را ندارد و مجروحان حادثه به بیمارستان های دیگر اعزام شده اند.»

بلافاصله پس از سخنان گونای، هلدینگ چنگیز که یکی از پنج هلدینگ همکار با حکومت ترکیه است، و تقریبا در همه اخبار مشابه رد پایی از آنها می توان یافت، در بیانیه ای کتبی اظهارات گونای را رد کرد و بار مسئولیت را بر عهده مشتریان خود گذاشت.

در این بیانیه آمده است: «خودروهای درگیر در این حادثه کامیون هایی هستند که توسط مشتری های ما برای حمل و نقل محصولات خریداری شده از کارخانه کود ما در ماردین به کار گرفته شده اند. تمام مسئولیت حمل و نقل بار با خریداران ما است. بنابراین خودروها متعلق به ما نیستند و مسئولیت نگهداری خودروها بر عهده طرف های خریدار می باشد.»

لازم به ذکر است که در حادثه عصر روز گذشته بر اثر برخورد دو دستگاه کامیون ترمز بریده به مردم در جایگاه سوخت جاده دریک، تا این لحظه دست کم 20 کشته و شمار زیادی مجروح به جای مانده است.

جزئیات این حادثه را می توانید از اینجا بخوانید.

کد خبر 37206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha