ائتلاف جهانی و آمریکا نگران وجود  نیروی نظامی حزبی در اقلیم کردستان هستند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دبیر کل وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان اعلام کرد کە ائتلاف جهانی و آمریکا نگران وجود نیروهای نظامی حزبی در اقلیم بودە و در صدد ادغام آن ها در نیروهای تحت فرمان وزارت پیشمرگ هستند.

بە گزارش کردپرس، طی روزهای گذشتە پرداخت حقوق بە نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان کە قرار بود روز یک شنبە پرداخت شود، متوقف شد و برخی اخبار رسانە های اقلیم و اظهار نظرهای مقامات وزارت پیشمرگ حاکی از این بود کە شروط آمریکا و ائتلاف جهانی ضد داعش برای ادامە کمک مالی بە این وزارت خانە دلیل اصلی توقف روند پرداخت حقوق بودە است.

در این بارە، جبار یاور دبیر کل وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان بە رادیو صدای آمریکا گفت کە کمیتە ای مشترک از ائتلاف جهانی ضد داعش شامل نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان و هلند و افسران وزارت پیشمرگ تشکیل شدە و اقدامات لازم برای اجرای 26 بند اصلاحات در وزارت پیشمرگ را انجام می دهند کە ساماندهی تمامی این نیروها از ارکان اصلی اصلاحات است.

وی افزود کە با اصرار و پافشاری ائتلاف جهانی و آمریکا، تاکنون 14 لشکر از نیروهای وزارت پیشمرگ ساماندهی شدە و بە عنوان نیروهای مشترک تحت فرمان وزارت پیشمرگ شناختە می شوند و بزرگترین نگرانی ائتلاف وجود نیروهای حزبی در اقلیم است، زیرا در تمام کشورها نیروهای مسلح و امنیتی و نظامی باید تحت فرمان و امر دولت باشند نە احزاب. ائتلاف تاکید می کند تمامی نیروهای حزبی باید در چارچوب وزارت پیشمرگ قرار بگیرند.

جبار یاور با اشارە بە اینکە قانون شمارە 2 اصلاحات مصوب سال 2020 پارلمان کردستان بر ساماندهی نیرهای پیشمرگ در تمام زمینە ها تاکید دارد و مقامات وزارت پیشمرگ نیز کمیتە ای را برای این کار تشکیل دادە اند.

وی دربارە قطع کمک های مالی آمریکا بە وزارت پیشمرگ گفت کە آمریکا در چارچوب پروتکل امضا شده با وزارت پیشمرگ هر ماه مبلغ 20 میلیون دلار را برای تامین حقوق نیروهای پیشمرگ به وزارت پیشمرگ اقلیم پرداخت کرده است.

یاور دربارە اخباری کە دربارە قطع این کمکها بە دلیل اینکه دولت اقلیم حقوق نیروهای پیشمرگ را مشمول کاهش کرده نیز گفت کە این کمک ها هیچ ارتباطی با کاهش حقوق نیروهای پیشمرگ ندارد و این مبلغ هر ماه بە وزارت پیشمرگ دادە شدە و بە نیروهای پیشمرگ نیز پرداخت شدە است.

همچنین گفت کە در قانون اصلاحات تاکید شدە حقوق نیروهای پیشمرگ باید از طریق سیستم بیومتریک و حساب بانکی و مستقیما پرداخت شود و این موضوع هم درخواست ائتلاف بودە و هم جزو برنامە های دولت اقلیم است کە تمامی امور دولت از جملە وزارت پیشمرگ، بە صورت الکترونیکی انجام شود.

وی دربارە ادغام نیروهای لشکر 70 پیشمرگ که وابسته به اتحادیه میهنی و نیروهای لشکر 80 که وابسته به حزب دمکرات کردستان (پارتی) هستند در نیروهای تحت امر وزارت پیشمرگ نیز گفت کە ساماندهی تمامی نیروها جزو برنامە های اصلاحات وزارت پیشمرگ است و افسران وزارت خانە طرح هایی برای آن تدوین و اجرا می کنند.

کد خبر 3724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha