HDP باید مرز خود را با PKK مشخص کند/دمیرتاش باید آزاد شود

سرویس ترکیه - تانژو اوزجان شهردار ملی گرای بولو که در آستانه اخراج از CHP قرار دارد، از HDP خواست تا فاصله خود را با PKK را مشخص کند. 

به گزارش کردپرس، تانژو اوزجان شهردار پر حاشیه شهر بولو، و عضو ارشد حزب جمهوری خواه خلق (CHP) در سخنانی از حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) خواست تا مرزهای خود را از حزب کارگران کردستان (PKK) مشخص کنند. او گفت که در این زمینه به افرادی مانند صلاح الدین دمیرتاش به عنوان یک رهبر صلح طلب امیدوار است.

اوزجان که این روزها به دلیل سخنان و اقداماتش علیه پناهجویان خارجی در انتظار تصمیم کمیته انضباطی CHP است و خطر اخراج از این حزب تهدیدش می کند، با شرکت در یک برنامه زنده در تلویزیون TELE1 فرصت دفاع از ایده های ملی گرایانه ترکی اش را یافت.

او در بخشی از این برنامه به پرسش مجری برنامه پیرامون دیدگاهش نسبت به شهرداران HDP در شهرهای مختلف ترکیه پاسخ داد. او گفت که از نظر آتاترک، هر کسی با هر نژاد و زبانی که در مرزهای آناتولی و ترکیه زندگی می کند جزو ملت ترک محسوب می شود.

اوزجان درباره مسئله کُرد گفت: «این را می پذیرم که سال ها برای یکسان سازی (آسیمیلاسیون) کردها در این کشور تلاش شده است. با این حال برخی از آنها مشکلاتی را که وجود خارجی هم نداشتند بهانه کرده و اسلحه به دست گرفته و به کوه ها رفته اند. سازمان به اصطلاح PKK مانند سازمان فتو (جماعت گولن) از سوی آمریکا هدایت می شود. همینطور HDP نیز از سوی آمریکا هدایت می شود. حالا شما چطور می خواهید مرا قانع کنید که بین HDP و PKK رابطه ای وجود ندارد؟»

او ادعا کرد که بستگان نیمی از نمایندگان HDP در قندیل (عضو PKK) هستند.

اوزجان با بیان این که کاش HDP حزبی در مدار قانون بود، گفت: «بله از جهت قانونی ممکن است که مشکلی نداشته باشد اما همچنان سخنگوی همان PKK است که سربازان ترکیه را می کشد. HDP با PKK رابطه دارد و نمی تواند این را انکار کند.»

او در ادامه گفت: «همانطور که همه ترک ها به MHP رای نمی دهند، همه کردها هم به HDP رای نمی دهند. بنابراین رای کردها در جیب HDP نیست.»

اوزجان با بیان این که انحلال HDP مشکل را رفع نخواهد کرد، گفت: «HDP باید بین خود و PKK فاصله بگذارد. باید این را بیان کند. باید سامانی به کار خود بدهد.»

او افزود: «در اینجا باید موضوع دمیرتاش را از HDP جدا کرد. من به دمیرتاش امیدوارم. زیرا دمیرتاش در مجلس بیاناتی در مخالفت با PKK دارد. من فکر می کنم که همین الان اهالی قندیل، اوجالان، اعضای HDP از زندانی بودن دمیرتاش خرسند هستند.»

اوزجان گفت که بر اساس تعهد ترکیه به دادگاه حقوق بشر اروپا، و تصمیم این نهاد برای آزادی دمیرتاش، او باید آزاد شود.

او مدحت سنجر رئیس مشترک HDP را یک استاد دانشگاه محترم توصیف کرد که به دلیل جایگاهش در HDP مجبور است مخالف ایده های صلح طلبانه خود رفتار کند.

گفتنی است، اوزجان که از سوی گروه های مختلفی از مردم و نهادهای سیاسی، حتی برخی اعضای CHP به نژادپرستی متهم شده است، در یکی از آخرین اقدامات خود اجازه دفن پناهجویان عرب عراقی را در بولو نداد و گفت که نمی خواهد آنها در بولو قبر داشته باشند. او پیشتر نیز با گران کردن صد برابر نرخ ثبت ازدواج برای خارجی ها در شهرداری بولو گفته بود که نمی خواهد آنها در بولو زاد و ولد کنند. او در توجیه رفتارهای خود، آنها را ناشی از حس مسئولیت خود به نسل های آینده دانست، نه نژادپرستی.

اوزجان مدتی پیش با ایستادن کنار پنجره اتاقش در شهرداری، با آهنگ شعارهای معترضان به اقداماتش، رقصید و به آنها ادای احترام کرد.

کد خبر 37458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha