وضعیت مهاجران بعد از مرگ ایلان کردی

سرویس جهان- در هفتمین سالگشت مرگ ایلان (آلان) کردی، کودک خردسال کردتبار کرد سوریه در سواحل ترکیه، مرزهای اروپا هر چه بیشتر برای مهاجران آسیایی از جمله کردها ناامن تر شده است.

به گزارش کردپرس، روز گذشته (دوم سپتامبر) سالروز مرگ ایلان (آلان) کردی، کودک خردسال کردتبار سوری در سال 2015 بود که قایق حامل او و برخی اعضای خانواده اش غرق شد و او و همراهانش قربانی شدند. او و اعضای خانواده اش قصد داشتند شهر کردنشین کوبانی را که در آن سال هدف تهدید داعش قرار داشت، برای یافتن مقصدی امن تر ترک کنند. امروز کوبانی هنوز هم هر روزه از سوی ترکیه تهدید می شود.

برخی فعالان مدنی به روزنامه مورنینگ استار انگلیس گفته اند مسیرهای رفتن به اروپا همانند گذشته مهاجران را به کام مرگ می کشاند و مرگ ایلانها در سفر به اروپا ادامه دارد.

ستیو مارتین از گروه شبکه نجات حقوق بشر در جنوب غرب انگلستان، درباره تاثیر مرگ این کودک خردسال می گوید مرگ ایلان کردی در آگاهی مردم از وضعیت مهاجران تاثیر بسیار اما موقتی داشت زیرا بعد از مرگ او دریای اژه و مدیترانه به گورستان آوارگان و مهاجران تبدیل شده اند. او در مصاحبه با مورنینگ استار تاکید کرد مهاجران همچنان با خطر مرگ روبه رو هستند و سیاست های مناسبی برای بهبود وضعیت وضع نشده است.

سوفیه وایدهیلر، هماهنگ کننده گروه نجات مهاجران مدیترانه موسوم به چشم دریا نیز گفت وضعیت همچنان بد است و مهاجران با وضعیت خطرناکی روبه رو هستند.

او هشدار داد در سال جاری بیش از 1220 نفر مهاجر در مدیترانه ناپدید شده اند که می شود گفت هر روز پنج نفر مهاجر در این دریا غرق شده اند.

این فعال حقوق بشری معتقد است مهاجران تقریبا شانسی برای رفتن به مقصد رویایی خود ندارند زیرا اگر از دریا جان سالم به در ببرند، تازه وارد کمپها و بازداشتگاهها می شوند و در آنجاست که با انواع نقض حقوق انسانی روبه رو می شوند.

اما سازمان آلارم فون نظر خوشبینانه تری دارد و اعلام کرده است اکنون هر گونه جرم علیه مهاجران در مرزهای اروپا ثبت و ضبط می شود.

سخنگوی این سازمان به مورنینگ استار گفته است در حال حاضر انواع نهادهای حقوق بشری در مسیر تردد مهاجران حضور دارند و به آنها کمک می کنند.

کد خبر 37777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha