سلامت آب شرب سردشت چه زمانی خط قرمز مسئولان می شود؟

سرویس آذربایجان غربی- جلسات تکراری و بدون نتیجه کارگروه ایمنی آب سردشت در حالی تشکیل می شوند که همچنان مشکلات مربوط به کنترل ورود آلاینده ها به دریاچه سد این شهرستان وجود دارد و منشاهای آلودگی سلامت و امنیت آب شرب سردشت را تهدید می کنند و در دراز مدت می تواند خطرناک باشد.

به گزارش کردپرس، سد مخزنی سردشت بر روی رودخانه «زاب كوچك» و با هدف رونق بخش كشاورزی، تولید برق آبی، فعالیت های آبزی پروری و توسعه صنعت گردشگری ایجاد شد و در عین حال تامین آب شرب شهرهای سردشت و ربط را هم بر عهده دارد.

دریاچه آن حدود ٣٠کیلومتر طول دارد و در ١٣کیلومتری جنوب شرقی این شهر احداث شده است و با بهره برداری از این طرح ٧ هزار و ٥٠٠هکتار از اراضی دیم کشاورزی و باغی این شهرستان که در مجاورت سد قرار دارد، به آبی تبدیل می شود.

برای احداث سد ١١هزار و ٥٠٠میلیارد ریال و برای تصفیه خانه و خطوط انتقال آب نیز یکهزار و ٥٠میلیارد ریال هزینه شده است اما متاسفانه سد سردشت سال ها است با تهدید آلودگی منابع آبی روبه رو است و منشأ اصلی آلودگی سد این شهرستان نیز، فاضلاب و شیرابه پسماند شهرهای سردشت، ربط، نلاس و میرآباد و روستاهای اطراف است که بدون تصفیه و به صورت مستقیم وارد سد می‌شوند، در حالی که هنوز تصفیه خانه های فاضلاب این شهرها تکمیل نشده است.

در حال حاضر تصفیه خانه فاضلاب سردشت ٦٠ درصد شهر را تحت پوشش قرار داده ولی متاسفانه باقیمانده فاضلاب شهری به دلیل شیب معکوس در برخی مناطق مستقیماً وارد دریاچه سد می شود که می توان گفت شامل ٤٠ درصد فاضلاب شهری می شود که به سد می ریزد.

هر چند رییس اداره محیط زیست سردشت سال گذشته در گفت و گو با کردپرس با اشاره به نتایج نمونه برداری از دریاچه سد سردشت گفته بود: «فعلا میزان آلودگی در حدی نیست که خطری برای مصرف آب شرب باشد، اما منشاهای آلودگی در صورتی که برطرف نشوند در دراز مدت می‌توانند به عنوان یک خطر بالقوه سلامت و امنیت آب شرب حدود ۸۰ هزار نفر از جمعیت شهر سردشت و ربط را تهدید کنند».تهدید ورود آلاینده ها به دریاچه سد سردشت

در سال های اخیر بارها کارگروه ایمنی آب سردشت با حضور مسئولان استانی و شهرستانی تشکیل و بر کنترل کلیه آلاینده های ورودی از جمله فاضلاب های خانگی، کشاورزی، صنعتی و تهدید منابع آب شرب شهری تاکید می شود، اما علیرغم جلسات متعدد، هنوز هم آلایندگی گریبانگیر سد سردشت است! و جلسات هم همچنان به قوت خود باقی اند!!

اخیرا اولین کمیته ایمنی آب استانی و سومین کمیته شهرستانی سردشت با حضور کارشناسان استانی و شهرستانی در این شهرستان و با محوریت موضوع ایمنی آب شهرستان سردشت و مشکلات مربوط به آب و فاضلاب برگزار شد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سردشت در این جلسه با اشاره به اینکه که در حوزه آبریز دریاچه سد سردشت مراکز با ریسک بالا از جمله محل پسماند شهرهای سردشت و میرآباد و همچنین فاضلاب شهرهای نلاس ، ربط و میرآباد وجود دارند، تاکید کرد: این حجم بالای آلاینده های ورودی خطری بالقوه برای سلامتی آب شرب محسوب می شود.

دکتر داود آتشی گفت: مشکلات مربوط به کنترل ورود آلاینده ها به دریاچه سد بایستی به صورت مرتب پیگیری شود.

او افزود: مشاهده مواردی از ناگ مثبت در فاضلاب و پسابهای ورودی به دریاچه سد مزید بر علت بوده و بایستی توجه ویژه ای به این موضوع شود و لازم است بعد از صدور گواهینامه ایمنی آب نسبت به حذف ریسک فاکتورها اقدام شود.

در ادامه حسین خضری، معاون سیاسی و اجتماعی، فرمانداری شهرستان سردشت نیز به وضعیت نامناسب فاضلاب شهرهای ربط، نلاس و میرآباد و ورود سایرآلاینده ها به دریاچه سد سردشت اشاره کرده و گفت: به صورت بالقوه تهدیداتی برای سلامتی آب شرب تامین شده از دریاچه سد وجود دارد و لازم است ضمن شناسایی آنها، توجه ویژه ای برای حفظ سلامت آب شرب مردم شهرستان سردشت انجام و نظارت ها برای تامین آب سالم و بهداشتی بیشتر شود.

آرمیون مدیر گروه مرکز سلامت محیط و کار معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در این جلسه تصریح کرد: آب سالم از نیازهای اساسی برای توسعه پایدار یک منطقه بوده و برای تامین سلامت آب شرب از سرچشمه تا نقطه مصرف اجرای برنامه ایمنی آب مورد نیاز است.

او ادامه داد: نظر به اینکه در این محدوده جغرافیایی کمبود آب وجود ندارد بلکه مدیریت منابع مورد نیاز است لذا بایستی ضمن حفظ حق آبه دریاچه سد سردشت ، کلیه آلاینده های ورودی از جمله فاضلاب های خانگی ، کشاورزی، صنعتی وچراگاه ها حذف یا به نحوی مدیریت شوند که برسلامتی منابع تامین کننده آب کمترین تاثیر را داشته باشند.

به گزارش کردپرس، آلایندگی ها سلامت آب شرب شهرستان سردشت را تهدید می کند و جلسات تکراری و بدون نتیجه هم تا کنون نتوانسته تهدیدات را حذف و ایمنی آب را تضمین کند!

سال گذشته پس از گزارش تهدید آلودگی منبع آب شرب سد سردشت جدی است! مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی از تصویب مطالعات اجرای سامانه های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در شهرهای ربط و نلاس شهرستان سردشت خبر داد. مطالعات اجرای سامانه فاضلاب شهرهای ربط و نالاس تصویب شد

با وجود این در حال حاضر اولویت اصلی احداث تصفیه خانه فاضلاب ربط و نلاس است که در طرفین محل پمپاژ تصفیه خانه آب شرب قرار دارند، لذا باید در اسرع وقت تصفیه‌خانه فاضلاب این دو شهر که مجوزهای زیست محیطی هم برای آنها صادر شده است، ایجاد شود، از سویی دیگر مدیریت پسماند شهرستان است که به تهدیدی جدی برای سلامت آب تبدیل شده است.در غیر این صورت آلودگی می تواند در دراز مدت منبع آب شرب بیش از ٨٠ هزار نفر را تهدید کند و در آن زمان است که بلافایده بودن جلسات بدون نتیجه و تکرار مکررات جز پشیمانی سودی نخواهند داشت!

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

میزان مخازن آب شرب سردشت با استاندارد وزارت نیرو فاصله دارد

کد خبر 38272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha