کمبود آنتی بیوتیک در کردستان همچنان پابرجاست

مشکل کمبود و نبود برخی اقلام دارویی به ویژه آنتی بیوتیک های مخصوص کودکان چند ماهی است که شهروندان کردستانی را دچار نگرانی و مشکل کرده، مشکلی که البته دانشگاه علوم پزشکی کردستان چند روز پیش خبر از رفع آن داده بود.

کرد پرس- نسخه به دست برای چند قلم دارو و آنتی بیوتیک نظیر «شربت کو-آموکسی کلاو»، «اسپری رینوکورت» و «شربت زکسفین»، بیش از 20 داروخانه سطح شهر سنندج را زیر پا گذاشتم.

جالب اینکه مسئول فنی هر داروخانه ای که نسخه را می دید این جمله را بیان می کردند؛ «سهمیه ما تمام شده و شاید در داروخانه ای دیگر هنوز موجود باشد».

بالاخره بعد از چند ساعت گشتن در مرکز شهر وقتی به مسئول فنی داروخانه معترض شدم که چرا همه این جمله را می گویند؛ نکته قابل توجهی را بیان کرد و مدعی شد که بر اساس آنچه که از آنان خواسته شده «باید به مراجعین بگویند که دارو بوده و تمام شده»، تا اینگونه حساسیت های نبود دارو را به کمبود دارو تغییر دهند.

البته این نکته را نیز گفت «این داروها اصلا در بازار موجود نیست و اگر هم باشد در داروخانه ها توزیع نمی شود، بهتر است نگردی و یا اینکه با هماهنگی دکتر نسخه را عوض و داروی مشابه تهیه کنی و یا اینکه به طریقی بتوانی به صورت آزاد آنها را با قیمت های بالاتری خریداری کنی».

خوشبختانه بعد از گذشت حدود 4 ساعت در یکی از داروخانه های خلوت و پنهان شهر توانستم این داروها را پیدا کنم اما از همان اول مسئول فنی داروخانه اعلام کرد که این داروها زیر پوشش بیمه قرار نمی گیرد و باید به صورت آزاد نسخه را تهیه کنم، که با ناچار پذیرفتم و شاید 3 برابر قیمت واقعی داروها را نیز پرداخت کرده باشم.

گزارشی با عنوان «کمبود دارو به داروخانه های کردستان رسید؟» در 22 شهریور ماه سال جاری در خبرگزاری کرد پرس منتشر شد که به طور مفصل در خصوص کمبود این نوع از داروها در سطح داروخانه های کردستان پرداخته بود و چندی بعد مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در واکنش به این گزارش مدعی شد برخی رسانه ها بدون بررسی این موضوع، گزارش هایی را منتشر کرده اند و این موضوع را تکذیب کرد.

به گزارش کرد پرس، ابراهیم ابراهیمی مدعی شد که هیچ بحثی در زمینه نبود دارو در کردستان مطرح نیست، اما خود ایشان نیز به صراحت اعلام کردند تنها در برخی نسخه های بیماران، مشابهات دارویی در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرد؛ اگر این عمل به واسطه کمبود دارو در داروخانه ها نیست، پس چه دلیلی دارد به جای داروی تجویزی دکتر، دارویی دیگر به بیمار داده شود؟

مسئولان فنی داروخانه های سطح شهر سنندج و مراجعین که برای دریافت نسخه های خود به این داروخانه ها مراجعه کرده اند، نارضایتی خود را از کمبود و یا نبود برخی اقلام دارویی اعلام کرده اند، اما جالب اینجاست که طبق روال سالیان گذشته هیچ مسئولی آن را نمی پذیرد و از سوی مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز این موضوع تکذیب شد.

همچنین در روز 18 آبان ماه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از رفع مشکل نبود برخی آنتی بیوتیک ها در داروخانه های استان خبر داده بود و به گفته هومن قصری مشکل کمبود آنتی بیوتیک با پیگیری مسئولان رفع شده و هیچ کمبودی در خصوص این دارو در استان نداریم.

البته وی تاکید کرد که در راستای نظارت بیشتر بر توزیع، فروش دستی آنتی بیوتیک در استان ممنوع و توزیع آنتی بیوتیک ها در داروخانه های استان تنها بر اساس نسخه و از طریق کد ملی انجام می گیرد.

حالا دیگر واضح و روشن است که در طول چند سال اخیر، کردستان در حوزه بهداشت و درمان با بحران های جدی مواجه بوده، از کمبود داروهای کرونا در زمان اوج همه گیری این ویروس گرفته تا کمبود سرم و اکنون نیز کمبود داروی آنتی بیوتیک، اما طبق معمول یک نفر به عنوان مسئول با متهم کردن رسانه ها به نشر اکاذیب، نه تنها جواب منطقی به این انتقادات نداده بلکه به دنبال این است که بر عدم توانایی مدیران مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کردستان سرپوش بگذارد.

گزارش: سروش حبیبی راد

کد خبر 39478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha