سردشت بارانی‌ترین شهر ایران شد

سرویس آذربایجان غربی- رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: سردشت در جنوب آذربایجان غربی با ثبت ۷۱.۲ میلی متر بارندگی در شبانه‌روز گذشته بارانی‌ترین شهر کشور بود.

اردلان محمدپور در این باره اظهار کرد: این سامانه بارشی فعالیت خود را به صورت بارش باران متناوب همره با رعد و برق از روز جمعه در مناطق جنوب آذربایجان غربی آغاز کرده و در این مدت بیشترین بارش کشور بعد از سردشت در پیرانشهر با ۶۰.۷ میلی متر ثبت شد و بارش‌ها در مهاباد ۲۰ میلی متر، اشنویه ۱۲ میلی متر، نقده ۱۰ و بوکان ۴.۳ میلی متر گزارش شده است.

او با اشاره به اینکه بارش‌ها در مناطق مرتفع و کوهستانی به صورت برف است، افزود: فعالیت این سامانه تا اواخر روز یکشنبه به صورت متناوب ادامه دارد و دمای هوا نیز به صورت محسوس چهار تا ۶ درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند و شاهد پدیده مه غلیظ در برخی مناطق خواهیم بود.

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: طبق بررسی نقشه های هواشناسی فعالیت این سامانه بارشی در دومین روز فعالیت خود نیز در نوار غربی و شهرستان های سردشت، پیرانشهر و اشنویه بیشتر از سایر مناطق خواهد بود که با توجه به این امر، شهروندان از صعود به ارتفاعات، نشستن و برپایی چادر در بستر رودخانه ها خودداری کنند.

او اضافه کرد: در شبانه روز گذشته چالدران با دمای ۲ درجه سانتی‌گراد بالای صفر، سردترین شهر آذربایجان غربی بود و شاهین دژ با حداکثر دمای ۱۶ درجه سانتی‌گراد گرمترین شهر استان گزارش شد؛ ضمن اینکه در همین مدت دمای هوا در مهاباد بین هفت و ۱۴ درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

محمدپور ادامه داد: سال آبی گذشته بیش از ۳۴۶ میلی‌متر بارندگی در مهاباد ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشت اما نسبت به میانگین بلند مدت ۴۰ درصد کمتر بود.

به گزارش کردپرس از ایرنا؛ ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

کد خبر 39844

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha