تولید ۶۸ هزار تن محصولات زراعی در سال جاری توسط کشاورزان ایلامی

سرویس ایلام - استاندار ایلام در نشست تخصصی کشاورزی استان که با حضور رییس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: ۶۸ هزار تن محصولات زراعی در سال جاری توسط کشاورزان ایلامی تولید شده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، حسن بهرام نیا گفت: حضور اعضای کمیسیون کشاورزی بارقه‌های امید را در زمینه اشتغال و تولید ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه ایلام دارای مساحت ۲۰ هزار و ۱۳۳ کلیومتر مربع است، اضافه کرد: استان ایلام با ۶۰۷ هزار نفر جمعیت معادل ۷ دهم جمعیت کشور را دارا است‌ودارای ۳۳۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

استاندار ایلام با بیان اینکه سطح اراضی آبی استان ۹۸ هزار هکتار و مساحت جنگل‌های استان ۶۴۲ هزار هکتار است، اضافه کرد: استان ایلام دارای ۷۲۷ هزار هکتار و در سال‌جاری ۱۱ هزار تن محصولات زراعی تولید شده است.

وی با بیان اینکه ایلام رتبه دوم کشور از نظر تولید ماهی در قفس به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: ایلام در این حوزه در آب های داخلی رتبه دوم کشور با تولید ۱۱ هزار ۴۸۱ تن به خود اختصاص داده است و این یک ظرفیت بالقوه برای استان محسوب می شود.

وی افزود: همچنین تولید گندم در سالجاری ۲۲ هزار ۵۰۰ تن بوده که در این میان محصولات زراعی ۶۸ هزار تن بوده است.

بهرام نیا با عنوان این مطلب که در سال جاری ۶ هکتار افتتاح گلخانه داشته‌ایم، اضافه کرد: قراردادی کردن محصولات یک اقدام مثبت است که یک ظرفیت بسیار خوب در استان ایجاد خواهد کرد.

محمدجواد عسگری رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با اشاره به شرایط موجود و جنگ اوکراین و روسیه، در حوزه امنیت غذایی گفت: باید تمام ظرفیت ها را در این حوزه پای کار آورد و از آنها استفاده بهینه کرد.

وی با اشاره به اینکه از کلیه شهرستانهای استان ایلام بازدید میدانی خواهیم داشت، اضافه کرد: پس از بازدید ها و بررسی مشکلات، در مجلس شورای اسلامی جمع‌بندی نهایی صورت خواهد گرفت و مشکلات مورد ارزیابی قرار می گیرد و تلاش می شود با تمام ظرفیت های موجود و تزریق اعتبار ، مردم حلاوت خدمت صادقانه را بچشند.

حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار امام جمعه ایلام نیز در این نشست اظهار داشت: طرح سامانه گرمسیری از مهم ترین پروژه های حوزه کشاورزی استان است که تکمیل این سامانه نیازمند بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: برخی منابع آبی در استان از مرز خارج می شود که در صورت بهره‌برداری و ایجاد سد بر روی این رودخانه ها، از هدررفت آب این منابع جلوگیری و استان از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در کشور و حتی منطقه تبدیل و اراضی دیم به آبی تبدیل می شود.

بهزاد علیزاده نماینده استان ایلام و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این دیدار با ذکر این مطلب که استان ایلام در سال آبی گذشته شدیدترین خشکسالی چند سال اخیر را تجربه کرده است، اظهار داشت: کشاورزان و دامداران ما به واسطه این خشکسالی ها و حذف ارز ترجیحی و تبعاتی که با افزایش قیمت نهاده های دامی داشته است، دچار مشکلات متعددی شده اند که امید است، مشکلات آنها احصا شود.

وی افزود: برنامه ای گذاشته شده این هیئت که مرکب از وزارت جهاد کشاورزی و اعضاء کمیسیون کشاورزی مجلس می باشند، کلیه ۱۲ شهرستان استان ایلام را به شکل میدانی طی دو روز بازدید می کنند تا در جهت رفع مشکلات کشاورزی استان گامی موثر برداشته شود.

کد خبر 40281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha