پاریس و باز هم قتل  فعالان کرد ترکیه

سرویس جهان- تظاهرکنندگان خشمگین کرد روز جمعه، پس از حمله مرگبار به یک مرکز فرهنگی کردها که یادآور قتل سه زن کرد در سال 2013 بود، با پلیس در مرکز پاریس درگیر شدند.

به گزارش کردپرس، خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گفتند که پلیس مستقر در خارج از مرکز فرهنگی کردها از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضانی که سعی در شکستن حلقه پلیس محافظ جرالد دارونین وزیر کشور داشتند، استفاده کرد.

برخی از آنها در حال پرتاب اشیاء به سوی پلیس و آتش زدن سطل های زباله دیده شدند. در جریان این اعتراضات به چندین خودرو آسیب وارد شده است.

جامعه از این حمله خشمگین شده است و بسیاری - بدون ارائه مدرکی در حال حالضر - دوباره انگشت اتهام خود را به سمت ترکیه نشانه رفته اند.

کردها همچنین مقامات فرانسوی را متهم می کنند که به اندازه کافی برای محافظت از آنها اقدام نمی کنند.

جیهان آکدوغان در محل حادثه به خبرگزاری فرانسه گفت: نمی توانم باور کنم که (قتل) دوباره شروع می شود. جوان گولان البیگ 41 ساله، برادر او افزود: «می دانستیم که دوباره شروع خواهد شد.»

آنها به قتل سه فعال زن کرد در تقریباً 10 سال پیش در همان منطقه پاریس اشاره داشتند که عمیقاً مهاجران کرد در فرانسه را دچار شوک کرد.

سه فعال حزب غیرقانونی اعلام شده کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، در ژانویه 2013،از جمله یکی از بنیان‌گذاران این گروه، در یک مرکز کردی – در همان منطقه ای که قتل روز جمعه اتفاق افتاد- به ضرب گلوله کشته شدند. این حادثه به یک حمله هدفمند شباهت داشت.

پس از آن یک مرد ترک تبار به ترورهای مشکوک متهم شد اما او در سال 2016 قبل از محاکمه، در بازداشت درگذشت.

خانواده‌های قربانیان مدت‌هاست که انگشت اتهام را به سمت ترکیه- به‌خاطر طراحی مرگ سه زن که از ناحیه سر و گردن مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند- و نیز فرانسه به‌خاطر ناتوانی در انجام تحقیقات درست نشانه رفته‌اند.

مردی جوان روز جمعه در حالی که در خیابان گریه می کرد، در محل حادثه خطاب به پلیس فریاد زد: «شما از ما محافظت نمی کنید. ما داریم کشته می شویم!»

خشونت نژادپرستانه؟

به نظر می رسد با وجود سوء ظن جامعه کردی، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه تیراندازی روز جمعه انگیزه های سیاسی داشته یا به ترکیه مرتبط بوده، وجود ندارد.

مقامات فرانسوی در مورد مطرح کردن انگیزه قتلها بسیار محتاطانه عمل کرده اند، زیرا گمان های اولیه بر نژادپرستی بودن این حمله دلالت دارد.

مرد مسلح مظنون یک راننده قطار بازنشسته 69 ساله فرانسوی است که سابقه خشونت علیه خارجی ها دارد.

او در دسامبر سال گذشته متهم شد که با شمشیر به مهاجرانی که در چادرهای برپا شده آنها در شرق پاریس حمله کرد و حداقل دو نفر از آنها را مجروح کرد.

دارمنین، وزیر کشور فرانسه به خبرنگاران گفت که این مرد «به وضوح خارجی ها را هدف قرار می داد». او «مطمئن نیست» که مهاجم قصد داشته « عمدا کردها» را بکشد.

او گفت: «هنوز از انگیزه های او اطلاع دقیقی نداریم.»

کنشگری کردی

شنیده شده که برخی از تظاهرکنندگان در روز جمعه در حمایت از پ ک ک، یک سازمان کردی که توسط آنکارا، اتحادیه اروپا و دیگران به عنوان تروریست شناخته شده است، سر داده اند.

پ.ک.ک از سال 1984 علیه دولت ترکیه- در ابتدا برای ایجاد کیان مستقل کردی و سپس برای خودمختاری بیشتر کردها در داخل ترکیه- شورشی را آغاز کرده است.

ترکیه عملیات نظامی منظمی را علیه پ‌ک‌ک و همچنین گروه‌های کردی که آن‌ها را به متحد بودن آن در سوریه و عراق متهم می‌کند، انجام داده است.

شورای دموکراتیک کرد فرانسه، یک گروه که مقر آن در مرکز فرهنگی مورد هدف قرارداده شده در روز جمعه قرار دارد، روز جمعه انگشت اتهام را به سمت ترکیه نشانه رفت.

عگید پولات یکی از اعضای ارشد این گروه به خبرگزاری فرانسه گفت: « از ما شکی نیست که این یک حمله تروریستی تداوم حمله ای است که درست قبل از دهمین سالگرد قتل سه فعال کرد در پاریس رخ داده است.» این گروه در غروب جمعه برای تظاهرات فراخوان دادند.

خبرگزاری فرانسه

کد خبر 40743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha