خدرویسی: توسعه مناسبات اقتصادی و بهبود معیشت مرزنشینان از سیاست های دولت است

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه کشور در کردستان گفت: توسعه مناسبات اقتصادی و بهبود معیشت مرزنشینان از سیاست های محوری دولت سیزدهم است.

به گزارش کرد پرس، صادق خدرویسی در اولین نشست کارگروه هماهنگی روابط خارجی استان کردستان، با بیان اینکه آغاز بکار این دفتر، تحول بزرگی در چارچوب سیاست محوری دولت سیزدهم مبنی بر توسعه مناسبات اقتصادی و بهبود معیشت مرزنشینان به شمار می رود، گفت: اقدامات مختلفی در حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و خدمات کنسولی شروع شد.

وی با اشاره به دیدار استاندار کردستان با وزیر امور خارجه، نتایج این دیدار را خوب ارزیابی کرد و افزود: کردستان از نظر سیاسی، امنیتی و اقتصادی در سطح ملی برجسته است و هم مرز بودن، اشتراکات و ترددهای زیاد با اقلیم کردستان عراق تمرکز استان بر این بخش از کشور عراق را ویژه کرده است و در همین زمینه نیز نشست هایی با حضور دو طرف برگزار شد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه کشور در کردستان با اشاره به اینکه برنامه های دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کردستان در سطوح سیاسی برای توسعه ارتباطات صورت می گیرد، اظهار کرد: در همین زمینه قصد داریم سفرای کشورهای خارجی در تهران و سفرای ایران در کشورهای خارجی و همچنین معاون اقتصادی وزیر امور خارجه به استان دعوت شوند که تحرک اقتصادی خوبی را در کردستان ایجاد خواهد کرد.

خدرویسی از مدیران استان خواست به دنبال حفظ وضع موجود نباشند و ادامه داد: کمیته هماهنگی روابط خارجی با هدف توسعه روابط اقتصادی و نظام مند کردن روابط بین المللی تشکیل شد تا از عملکرد بخشی و جزیره ای جلوگیری شود و تمام اقدامات با محوریت استانداری انجام گیرد.

شیب کاهشی رشد منفی صادرات

مدیرکل گمرکات کردستان نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت مرزهای استان، بیان کرد: مجموع صادرات از ۲ مرز باشماق و سیرانبند در سال جاری ۷۳۰ میلیون و ۴۹۰ هزار دلار به وزن یک میلیون ۴۶۸ تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۱۴ درصد و از نظر وزنی ۱۸ درصد کاهش دارد.

خلیل حیدری یادآور شد: واردات ثبت سفارشی و کوله بری نیز در این مدت در مجموع ۳۶ هزار تن به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۹۷۶ هزار دلار بود که از نظر وزنی ۱۰ درصد رشد منفی و از لحاظ ارزشی ۱۶ درصد رشد مثبت داشت.

وی درباره ترانزیت کالا از این مرزها نیز گفت: ۲ میلیون ۲۱۶ هزارتن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۳۹۵ میلیون دلار ترانزیت شد که از نظر وزن ۲۴ درصد و ارزش ۲۹ درصد رشد منفی را نشان می دهد.

مدیرکل گمرکات کردستان افزود: در حوزه روابط اقتصادی و تجاری، تجار کشور می توانند مواد اولیه مورد نیاز شرکتها و کارخانه ها را از عراق وارد کنند که در چند ماه اخیر برای شرکتهای استان انجام شد.

حیدری اظهار کرد: تجارت ما با بخش عربی عراق افزایشی و با بخش کردی آن کاهشی بود که روند رشد منفی شیب کاهشی دارد.

وی ادامه داد: از ۷۳۰ میلیون صادرات از مرزهای کردستان کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار آن از تولیدات استان است و تجار این استان بیشتر به عنوان حلقه واسط عمل می کنند.

کد خبر 43237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha