استقرار نمایندگی وزارت امور خارجه در کردستان به اقدامات جزیره ای پایان می دهد

معاون توسعه منابع انسانی استاندار کردستان گفت: استقرار نمایندگی وزارت امور خارجه در کردستان می تواند اقدامات متفرقه و جزیره ای دستگاه های اجرایی در مراودات خارجی را به حداقل ممکن برساند.

به گزارش کرد پرس، عبدالله رشیدی پور در اولین جلسه هماهنگی روابط خارجی استان کردستان، گفت: کشور ما در محاصره اقتصادی است و ۴۴ سال تحریم را در کارنامه خود دارد و از سوی دیگر فشارهایی هم بر کشور عراق وجود دارد تا روند مراودات اقتصادی را دچار چالش کند.

وی افزود: صادرات ما به عراق جایگاه کیفی و اهمیت بالایی به نسبت دیگر کشورها دارد و همه تلاش ما باید بر تقویت همه جانبه این مناسبات باشد.

معاون توسعه منابع انسانی استاندار کردستان اظهار کرد: ظرفیت های ترانزیتی مرز باشماق در حوزه زیرساخت در اربعین حسینی بصورت ویژه تقویت شده و امسال انتطار افزایش چندبرابر زائران را داریم.

رشیدی ادامه داد: دستگاه های فرهنگی بویژه صداوسیمای مرکز استان و اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی با درنظر گرفتن اشتراکات فرهنگی نسبت به تولید برنامه ونشر کتاب و آثار فرهنگی جهت ایجاد یک رابطه قوی میان مردم اقلیم کردستان عراق و کردستان ایران تلاش کنند.

تجارت خارجی کردستان در حال رونق

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه با ورود دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه، روابط خارجی و مراودات حوزه اقتصادی و فرهنگی در حال بهبود و گسترش است، بیان کرد: تجارت خارجی استان نیز در چند ماه اخیر در حال رونق است.

بختیار خلیقی یادآور شد: برای تولید صادرات محور باید گام برداریم و برنامه ریزی لازم در این زمینه انجام و ساز و کار فرهنگی برای تولید صادرات محور فراهم شود.

وی گفت: ۱۲ مورد تفاهم نامه در گذشته برای توسعه مراودات اقتصادی بین ۲ کشور ایران و عراق داشتیم که کمتر از ۲ درصد عملیاتی شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: بیشترین آمار صادرات به محصولات کشاورزی با ۵۲ درصد اختصاص دارد که نشان می دهد در این بخش می شود بهتر عمل کرد.

کد خبر 43238

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha