قطب سیب ایران  به مدیریت نیاز دارد نه امید!

سرویس آذربایجان غربی- کندی صادرات سیب، احتمال شکل گیری خسرانی ۵۰ هزار میلیارد ریالی به اقتصاد منطقه و کشاورزان آذربایجان غربی را به دنبال دارد. اما استاندار آذربایجان‌غربی در 40 روز باقیمانده سال، امیدوار است با رشد صادراتی که انجام می‌شود نگرانی خاصی در زمینه صادرات سیب وجود نداشته باشد!

به گزارش خبرنگار کردپرس، در کنار کندی روند صادرات سیب و نگرانی باغداران و فعالان عرصه کشاورزی در آذربایجان غربی به دلیل تلمبار شدن 50 هزار میلیارد ریال سیب تولیدی استان در سردخانه ها و نبود بازار صادراتی، روز گذشته استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: «روند صادرات سیب شتاب گرفته است و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد!».

این در حالی است که از ابتدای امسال تا کنون از 800 هزار تن سیب درختی در موجود در سردخانه های استان تنها 300 هزار تن صادر شده است.

و اگر روند صادرات در این یک ماه و نیم باقیمانده سال شتابی بگیرد باید روزانه 12 هزار تن سیب از استان خارج شود در حالی که هم اکنون فقط 2 هزار تن صادر می شود و باز هم احتمال اینکه محصول سیب تولیدی قطب سیب ایران خوراک دام و یا صنایع کنسانتره شود، هست.

رییس جهاد کشاورزی استان این موضوع را یک «فاجعه» خوانده و معاون اقتصادی استاندار هم معتقد است که «روند صادرات سرعت لازم را ندارد».

سال گذشته هم در روزهای پایانی سال استان آذربایجان غربی دست به دامان چندین کشور شد تا اینکه در اواخر سال در نهایت توانست سیب ها را صادر کند و روزشمار تلخ سیب را پشت سر بگذراند. اما امسال دوباره «همان آش است و همان کاسه!».

بحث تهاتر سیب با میوه‌های گرمسیری هم مطرح شده اما گفته می شود صادرکننده سیب باید وارد کننده موز هم از آن کشور باشد، تا تهاتر انجام گیرد. از سویی دیگر وعده های رفع تعلیق کارت های بازرگانی صادرکنندگان سیب هم تا کنون به تعداد بسیار اندکی محدود بوده است و بنا بر اعلام صمت آذربایجان غربی؛ از مجموع 800 کارت بازرگانی فعال در استان 148 مورد تعلیق شده و فعلا 50 کارت رفع تعلیق شده است.

خط سبزی گمرک هم که برای تسریع در صادرات از سوی ریاست جمهوری در پاسخ به نامه استاندار آذربایجان غربی مطرح شده بود باید هفت خان رستم را طی کند تا شاید در 40 روزباقیمانده بتواند به داد باغداران و تولیدکنندگان سیب در این استان برسد.

اما محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی با اشاره به صادرات سیب می گوید: «پس از اینکه محصول سیب برداشت و در سردخانه‌ها ذخیره می‌شود، همواره نگرانی‌هایی در این مورد وجود دارد، اما همه ساله پس از نزدیکی به پایان سال، هیچ مشکلی به وجود نیامده و در این راستا امسال شاهد افزایش تولیدات و افزایش ذخیره محصول سیب در استان بوده‌ایم».

او اضافه می کند:«خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده بحث تهاتر سیب با میوه‌های گرمسیری برطرف شد و خط سبزی که در گمرک برای تسریع در صادرات که قرار بود انجام بگیرد انجام گرفت و همچنین موضوع تعلیق کارت‌های بازرگانی که به خاطر پیمان سپاری رخ داده بود در مرحله برطرف شدن بوده و روند صادرات سیب شدت گرفته است».

شهریاری همچنین امیدوار است؛ «با رشد صادراتی که انجام می‌شود در پایان فصل صادرات، مشکلی از این لحاظ نداشته و قول‌هایی که وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صنعت معدن و پیگیری‌هایی که از سوی مسئولان استانی انجام می‌گیرد نگرانی خاصی در زمینه صادرات سیب وجود نخواهد داشت».

استاندار همچنان امیدوار می گوید: «امید است تا پایان سال، ذخیره چندان قابل توجهی سیب در سردخانه آذربایجان غربی نداشته باشیم».

اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر فورا زمینه صادرات و یا خرید سیب‌های با کیفیت ذخیره‌شده در سردخانه‌های استان، فراهم نشود، برآورد می‌شود بالای ۵۰ هزار میلیارد ریال ضرر به اقتصاد منطقه و کشاورزان وارد آید و این مسئله ایی نیست که هر ساله در 40 روز باقیمانده سال بررسی شود بلکه به مدیریتی کارآمد و قابل اطمینان نیاز دارد نه مدیریتی از جنس امیدواری ها!

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

خطر جدی فاسد شدن سیب های تولیدی آذربایجان غربی/ روند صادرات کند است!

صادرات سیب به در بسته صمت خورد/اختلاف در آمار سیب انباشته در سردخانه های آذربایجان غربی!

روزشمار دلهره آور سیب صادراتی آذربایجان غربی در مدار بی تدبیری!

کد خبر 4342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha