سهم جامعه ایثارگری کردستان از اشتغال و مسکن  در سال جاری صفر است/بیکاری 6 هزار تحصیل کرده

سرویس کردستان- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان گفت: سهم جامعه ایثارگری استان در بحث اشتغال و همچنین مسکن ملی صفر بوده و اگر کسی خلاف این ادعا را دارد، به ما نیز اعلام کند.

به گزارش کرد پرس، علیرضا شهسواری در نشست خبری با رسانه های کردستان، گفت: گله مندی و گلایه ما از برخی مدیران دستگاه های اجرایی و خدمات رسان کردستان، گله مندی جامعه ایثارگری نسبت به ارائه خدمات به آنها است.

وی افزود: چند سوال از مدیران ارشد استان دارم و اینکه در طول سال های اخیر، چند جلسه کارگروه اشتغال ویژه جامعه ایثارگری در استان تشکیل شده و یا اینکه در حوزه مسکن چند جلسه کارگروه زمین و مسکن برای این قشر در کردستان برگزار شده است؟

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان اظهار کرد: در حال حاضر تمام دستگاه های دولتی استان تعاونی های مسکن دارند که با استفاده از زمین و تسهیلاتی که دریافت کرده اند، بیشتر جامعه هدف خود را پوشش داده اند، اما ایثارگری از وجود این تعاونی ها نیز بی بهره اند.

شهسواری ادامه داد: برگزاری این جلسات جزو تکالیفی است که توسط معاون رئیس جمهور به استان ها ابلاغ شده و باید اجرایی شود و مسئولان باید در بحث اجرایی نشدن این جلسات پاسخگو باشند و اگر مستنداتی دارند که این آماری که ما ارائه می دهیم، اشتباه است را ارائه کنند.

وی یادآور شد: بحث خدمت به جامعه ایثارگران موضوع امنیت ملی است، موضوع مصالح ملی است و در بحث ایثارگران هر کوتاهی که صورت گیرد، دود آن به چشم نظام خواهد رفت و اگر تنها به دنبال بیان شعارهای زیبا ور وصف شهدا در تریبون های مختلف باشیم و یا اینکه به سرکشی از خانواده برخی شهدا آن هم هر 6 ماه یک بار باشیم، مشکلی از جامعه ایثارگری حل نخواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان بیان کرد: بنده به شدت از برخی مسئولان استان گلایه مندم، هر چند که گلایه ها، گلایه های من نیست، اینها درد دل و گلایه های جامعه ایثارگری است که روزانه با آنها سر و کار دارم.

شهسواری گفت: متاسفانه در سطح جامعه، قشر ایثارگر به عنوان قشری شناخته می شوند که هیچ مشکلی از لحاظ اشتغال، مسکن و ... ندارند و هر این باور غلط ایجاد شده که این قشر هر مشکلی داشته باشند در بنیاد شهید با گرفتن یک چک سفید مشکلشان حل می شود، اما در واقعیت اینگونه نیست.

وی افزود: در حوزه اشتغال طی سال جاری حتی یک نفر از خانواده جامعه ایثارگری کردستان، صاحب شغل نشده اند و اگر مسئولان مدعی خلاف این گفته هستند به ما ابلاغ کنند تا رسیدگی کنیم، همانطور که بنده حاضرم از تک تک خانواده های جامعه هدف خود این سوال را بپرسم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان اظهار کرد: البته ما نیز انتظار نداریم که مسئولان استان، جامعه ایثارگران کردستان را ویژه ببینند و خدمات ویژه ای را برای آنها تدارک ببینند، بلکه انتظار داریم همچون دیگر اقشار جامعه، این قشر را نیز ببینند و به مشکلات آنان نیز رسیدگی کنند.

شهسواری ادامه داد: پیش آمده که یک فرد جانباز به ما مراجعه کرده، در حالی که عفونت زخم کف پایش هنوز در کفشش بوده و به من که متولی این سازمان هستم می گوید که خودم، همسرم و فرزندانم باید این مسئله را تحمل کنیم و در کنار آن نیز از درد بیکاری رنج ببرم.

وی یادآور شد: در بحث زمین و مسکن نیز تنها می خواهیم که برابر قانون با جامعه ایثارگری نیز برخورد شود و خارج از چارچوب های قانونی نیز درخواستی نداشته و قصد ویژه خواری نداریم، اما دریغ از برگزاری حتی یک جلسه کارگروه اشتغال و مسکن در کردستان برای جامعه ایثارگری.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان بیان کرد: حتی در حوزه ساماندهی گلزار شهدا نیز که به عنوان میراث معنوی و ماندگار جنگ و دفاع مقدس شناخته می شود نیز کوتاهی صورت گرفته و در سفر رئیس جمهور به کردستان 5 میلیارد تومان به این حوزه اختصاص یافت که تنها 3.5 میلیارد تومان آن محقق شد.

شهسواری گفت: در کنار این مسائل، بحث مهمتری را نیز داریم که آن هم بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که بر اساس ابلاغ معاون اول رئیس جمهور، تمام استانداران باید این کارگروه را برگزار کنند اما تا کنون که جلسه ای در این حوزه نیز در کردستان برگزار نشده است.

وی افزود: البته ناگفته نماند که در طول 3 سال گذشته این جلسه تشکیل نشده، اما باید بدانیم که تفکری بر مدیران استان حاکم است که حاضر نیستند هیچ گونه جلسه ای را در حوزه جامعه ایثارگری در کردستان برگزار کنند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان اظهار کرد: برای روشن شدن و دانستن ضرورت برگزاری جلسه کارگروه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ذکر این موضوع کافی است که هر هفته شاهد هستیم که تعدادی از تابلو و تمثال های شهدای کردستان که در مبلمان شهری جانمایی شده اند به دلیل سنگین بودن تابلو و یا فرسوده شدن تجهیزات نگهدارنده آن، سقوط می کند و هیچ دستگاهی برای نگهداری و بروزرسانی این تابلوها مسئولیت قبول نمی کند.

شهسواری ادامه داد: متاسفانه به هر دستگاهی که نامه میدهیم اعلام می کنند که این تابلوها جزو اموال دبیرخانه کنگره 5400 شهید کردستان است، در حالی که اصلا چنین دبیرخانه ای در این استان فعالیت نمی کند و همین مسئله باعث شده، سپاه، شهرداری، بنیاد حفظ آثار و دیگر سازمان های متولی مسئولیت حفظ و نگهداری از این المان ها را قبول نکنند.

وی یادآور شد: وقتی که جلسات شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کردستان برگزار نشود، حاصل آن نیز بلاتکلیف ماندن کارهای این حوزه است، هیچ ارگانی مسئولیت کار خود را در قبال جامعه ایثارگری قبول نمی کند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان بیان کرد: ما به عنوان متولی حوزه ایثارگران، موظف به مطالبه گری از مسئولان استان جهت رسیدگی به مشکلات آنان هستیم و در طول سال نیز به صورت مکتوب بارها این موضوع رسیدگی شده اما حتی یکی از نامه های مکتوب ما را پاسخگو نبوده اند.

شهسواری گفت: در حال حاضر 6 هزار نفر از فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان دارای تحصیلات دانشگاهی در استان فاقد شغل هستند، ضمن اینکه در حوزه تسهیلات اشتغال نیز در استان اقدام زیادی برای جامعه هدف انجام نشده است.

وی با اشاره به برگزاری آزمون های استخدامی در سال آینده، افزود: امید می رود در قالب این آزمون ها شاهد فراهم شدن زمینه استخدام تعدادی از جامعه ایثارگری استان باشیم.

شهسواری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در راستای ساماندهی گلزار شهدا، تکلیف شده است در سه سال گلزارهای شهدا برای همیشه ساماندهی شود و براین اساس این کار باید تا سال 1404 به سرانجام برسد.

وی افزود: با تخصیص 3.5 میلیارد تومان اعتبار از محل مصوبات سفر رییس جمهور به استان، کار ساماندهی گلزارها امسال شروع می شود و سعی می کنیم طبق برنامه ای که تکلیف شده است برنامه را پیش ببریم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان با بیان اینکه در حال حاضر گلزار شهدای بانه به صورت کامل ساماندهی شده است، اظهار کرد: از میان شهرهای استان، شهرستان مریوان در زمینه ساماندهی گلزار شهدا نیازمند توجه جدی و ویژه است.

کد خبر 43507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha