ادامه مذاکرات میان «PYNK» و «ENKS »در سکوت برگزار می شود

سرویس سوریه-رهبران احزاب کُرد سوری به کُردپرس گفتند به دلیل دوری از جنجال‌های سیاسی میان احزاب اتحاد میهنی و شورای میهنی کُرد و طرفدارانشان، مذاکرات میان دو طرف در سکوت و دور از اظهارات رسانه‌ای برگزار می‌شود.

به گزارش کُردپرس، در چند مدت اخیر به دلیل اظهازنظرهای تند میان اعضای شورای میهنی کُرد و حزب اتحاد دموکراتیک بر سر مسائل همچون پیشمرگ روژ و نحوه حکمرانی در کُردستان سوریه و همچنین روند انتقال قدرت به دولت جدید امریکا مذاکرات میان شورای میهنی کُرد و احزاب اتحاد میهنی متوقف شده بود.ماه پیش بود که "آلدار خلیل" عضو کادر رهبری حزب اتحاد دموکراتیک(PYD) و مسئول هیات مذاکرات جریان احزاب اتحاد میهنی کُرد(PYNK)، در اظهانظری نیروهای پیشمرگ‌ روژ را "تبهکار" و "وابسته به ترکیه" خطاب کرد که این مسئله با واکنش تند طرف دیگر مذاکرات یعنی ENKS روبرو شد و در مقابل اعضای وابسته به این جریان حزب اتحاد دموکراتیک‌ را شاخه سوی پ.ک.ک نامیدند و این‌حزب را به دیکتاتوری در کُردستان سوریه متهم کردند.

با این وجود خبرها حاکی است که نماینده آمریکا در مذاکرات میان دو طرف تمهیداتی را برای آغاز مذاکرات در نظر گرفته و از دو طرف خواسته به تنش‌ها پایان دهند و مشکلات خود را به رسانه‌ها نکشانند.

«کوفان کنعو» رییس حزب روز دموکرات کُردستان سوریه در گفت‌‌وگو با کُردپرس با اشاره به توقف مذاکرات میان شورای میهنی کُرد( ENKS) و احزاب اتحاد میهنی( PYNK) اظهار کرد: مذاکرات به دلیل پایان ماموریت نماینده آمریکا در گفت‌وگوها و شروع بکار نماینده جدید و همچنین آغاز بکار دولت جدید ایالات متحده متوقف شده، اما به بن بست نرسیده است.

وی ادامه داد:در روزهای آینده مذاکرات آغاز می‌شود ولی از اعضا خواسته شده در رسانه‌ها اظهارنظری نکنند.

همچنین در این رابطه « گه‌لو عیسی» عضو کمیته مرکزی حزب دموکرات کُردستان‌ سوریه(p.d.k.s) در پاسخ به سوال خبرنگار کُردپرس که چه زمانی مذاکرات میان احزاب اتحاد میهنی کُرد(PYNK) و شورای میهنی کُرد(ENKS) از سر گرفته می‌شود، گفت:این مذاکرات دوباره آغاز می‌شود اما چگونگی و روند آن مشخص نیست.

وی بدون اشاره به زمان آغاز این مذاکرات توضیح داد:نماینده آمریکا با توجه به فضایی که در چندت وقت اخیر میان دو‌طرف پیش آمده بود از آن‌ها خواسته است که درباره چگونگی و مسائل مطرح شده میانشان اظهارنظری نکنند.

حالا دو طرف خود را برای دور جدید مذاکرات که به گفته رهبران کُرد سوری تاکید بر مسائل مهم و پیچیده میان دو طرف است، آماده میکنند.لازم به ذکر است که دو طرف پیشتر در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ سه مرتبه در دهوک و اربیل توافقنامه‌ای را امضاء کردند که هیچ کدام بدان‌ پایبند نماندند و هر یک طرف مقابل را به کارشکنی متهم‌ کردند.

کد خبر 4364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha