معمای ناقلین خاموش/ بی توجهی کردستانی ها به قرنطینه خانگی

سرویس کردستان- مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اظهار تأسف از اینکه درصد زیادی از شهروندان قرنطینه خانگی را جدی نگرفته و رفتار مدنی، اجتماعی و شهری متناسب با این بحران در آنان تجلی نیافته است و این امر منجر به افزایش تعداد بیماران مبتلا و مرگ و میرها در استان شده است، خواستار همکاری همگانی برای مبارزه با این بیماری و حمایت از کادر بهداشت و درمان شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس به نقل از دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دکتر آرزو فلاحی در خصوص ناقلین بی علامت مبتلایان به کرونا هشدار داد و اظهار کرد: ناقلین خاموش با علائم پنهان ویروس کرونا ممکن است دیگران را مبتلا کنند چون طبق شواهد، انتقال بدون علامت این بیماری در حال وقوع است.

وی بیان کرد: اگر در خانواده‌ای یک نفر کرونا مثبت ‌شود و سایر افراد خانواده را تست کنیم، مشاهده می‌شود که از ۱۰ نفر اعضای خانواده، پنج نفر مثبت و مابقی منفی شده‌ و متأسفانه وارد اجتماع می‌شوند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: در حالی که همان افرادی که پاسخ تست‌شان منفی شده، اگر دو تا سه روز بعد مجدد تست دهند، ممکن است پاسخ تست‌شان مثبت باشد زیرا ویروس در بدن‌‌ آنها بوده، اما هنوز مثبت نشده باشند.

دکتر فلاحی با بیان اینکه در اوایل بیماری ممکن است ویروس قابل تشخیص نباشد، اضافه کرد: بر همین اساس بهترین راهکار این است که افرادی که در تماس با فرد کرونا مثبت بوده‌اند نیز به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند.

وی با اشاره به اینکه نباید به پاسخ تست منفی اکتفا کرد، اظهار داشت: مردم تماس با فرد کرونا مثبت و افراد مشکوک را جدی بگیرند به‌ویژه تماسی که از نزدیک و بدون محافظ بوده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه برای عدم ابتلا به کرونا ویروس با توجه به اینکه از افراد دارای علائم واضح بیماری باید دوری کرد، افزود: در خصوص افراد بی علائم هم نباید غافل شد چراکه طبق شواهد جدید در برخی افراد علائم تا ۴۸ ساعت پس از ورود ویروس، ظاهر می‌شود.

دکتر فلاحی با بیان اینکه انتقال ویروس کرونا از ناقلین خاموش، اهمیت کنترل و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را بیش از پیش آشکار می‌نماید، تصریح کرد: صحبت کردن در فضای بسته ویروس کرونا را انتشار می‌دهد و پس از آنکه فردی در معرض ویروس قرار می‌گیرد ویروس در بدن وی تکثیر می‌شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: افراد مبتلا به کرونا ممکن است حامل بیماری، بدون علامت و یا دارای علائم متفاوتی باشند، بنابراین بسیاری از افرادی که در محیط‌های شلوغ نظیر بازار، مراکز خرید، ناوگان‌های حمل و نقل عمومی و خیابان‌ها حضور دارند شاید آلوده و حامل ویروس بدون علامت باشند.

دکتر فلاحی با بیان توضیحاتی در خصوص کرونا ویروس، رعایت بهداشت فردی و پیشگیری از این بیماری افزود: کاهش تردد غیر ضروری شهروندان، پرهیز از حضور در میهمانی‌های خانوادگی و مراسمات مختلف، پویش منطقی و جدی در خانه ماندن تنها راهبرد مقابله با این ویروس است که باید نهادینه شود.

کد خبر 447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha