فتح الله گولن و کردها عوامل تنش میان آمریکا و ترکیه هستند

سرویس جهان- کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند عدم استرداد فتح الله گولن متهم به دست داشتن در کودتای ترکیه از سوی آمریکا و حمایت واشنگتن از کردها عوامل ایجاد تنش میان ترکیه و آمریکا هستند.

به گزارش کردپرس، به دبنال بازداشت یکی از کارمندان سفارت امریکا در ترکیه از سوی نیروهای امنیتی این کشور صدور میزا برای شهروندان ترکیه از سوی واشنگتن قطع شد و ترکیه نیز دست به اقدام متقابل زد. به این ها باید حملات لفظی دو طرف را نیز اضافه کرد.

برخی کارشناسان بر این باورند که عوامل مهم بروز تنش میان آمریکا و ترکیه خودداری امریکا از استرداد روحانی ترک مقیم امریکا به نام فتح الله گولن است که دولت ترکیه وی را در کودتای این کشور مقصر می داند. همچنین ترکیه نسبت به کمک های واشنگتن به نیروهای کرد سوریه به نام YPG ناراضی است.

ریچارد پیرز نویسنده و کارشناس آمریکایی به راشا تودی گفته است پس زمینه تنش میان دو کشور درخواست ترکیه از واشنگتن برای استرداد فتح الله گولن است.

دیوید مورگان روزنامه نگار و تحلیل گر نیز معتقد است عدم استرداد گولن یکی از عوامل مهم ایجاد تنش میان انکارا و واشنگتن است.

فاروق لوگوغلو مدیر موسسه مطالعات استراتژیک اوراسیا نیز می گوید مسئله گولن یکی از علل عدم عادی شدن رابطه میان این دو متحد عضو ناتو است.

وی به راشا تودی گفت: حمایت آمریکا از حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه و نیروهای کرد سوریه موسوم به YPG هم از عوامل بروز تنش میان آمریکا و ترکیه است.

دیوید مورگان نیز تروریست خواندن نیروهای کرد سوریه از سوی ترکیه از یک طرف و ادامه حمایت آمریکا از نیروهای کرد سوریه تا حد زیادی به ایجاد تنش میان این دو کشور کمک کرده است.

ریچارد پیرز نیز معتقد است ترکیه نمی خواهد آمریکا از کردهای سوریه حمایت کند. این کشور همچنین دوست ندارد آمریکا و نیروهای کرد سوریه در کنار یکدیگر علیه داعش مبارزه کنند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 46338

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha