۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
فتح الله گولن درگذشت

سرویس ترکیه - فتح الله گولن سرکرده طریقت سیاسی-مذهبی گولن در سن 83 سالگی در بیمارستانی در آمریکا درگذشت.

به گزارش کردپرس، فتح الله گولن سرکرده سازمان گولنیست (فتو) در سن 83 سالگی و بر اثر کهولت سن و مشکلات قلبی و عروقی در پنسیلوانیای آمریکا درگذشت.

رسانه های نزدیک به سازمان فتو از جمله پایگاه خبری هرکول (Herkul) اعلام کردند که گولن در بیمارسانی در پنسلیوانیا درگذشته است.

گولن در سال های پایانی عمر خود در عمارتی بزرگ و لوکس در پنسیلوانیا زندگی می کرد و تحت حمایت سرویس اطلاعاتی آمریکا(سی آی ای) قرار داشت. او به دلیل نارسایی قلبی عروقی، دیابت و نارسایی کلیه تحت درمان بود.

سایت هرکول با انتشار خبر مرگ گولن، نوشت: «استاد فتح‌الله گولن که لحظه‌های عمر خود را صرف خدمت به دین اسلام و بشریت کرد، امروز (20 اکتبر) به رحمت خدا رفت.»

فتح الله گولن درگذشت

گفتنی است، گولن از سال 1999 در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کرد. او که رهبر یکی از طریقت های بزرگ سیاسی-مذهبی ترکیه بود، شبکه عریض و طویلی از اعضای گروهک خود را در همه جای حکومت ترکیه جایگذاری کرده بود. شبکه جاسوسی او حتی تا کشورهای آسیای میانه و شرق اروپا نیز گسترش یافته بود.

فتح‌الله گولن، یک روحانی مسلمان و بنیان‌گذار جنبش گولن (که به نام‌های "خدمت" یا "حرکت گولن" نیز شناخته می‌شود)، یکی از چهره‌های برجسته در سیاست و دین ترکیه بود. گولن در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ با فعالیت‌های آموزشی و مذهبی‌اش در ترکیه شناخته شد و توانست نفوذ قابل توجهی در میان قشر مذهبی و محافظه‌کار ترکیه پیدا کند. او در دهه‌های بعدی یک شبکه بین‌المللی از مدارس، سازمان‌های غیرانتفاعی و رسانه‌ها تأسیس کرد که بعدها به یک جنبش جهانی تبدیل شد.

فتح الله گولن درگذشت

رابطه گولن و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی ترکیه، در ابتدا هم‌پیمانی نزدیکی بود. گولن و اردوغان هر دو از محافظه‌کاران مذهبی بودند که هدفشان مقابله با الیت‌های سکولار و نظامیان حاکم بر ترکیه بود. اما این رابطه در اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی، به ویژه پس از سال ۲۰۱۲، به تیرگی گرایید. اردوغان جنبش گولن را متهم به نفوذ در نهادهای دولتی ترکیه، به ویژه در سیستم قضایی و پلیس، کرد و اعلام کرد که این جنبش به دنبال تضعیف دولت او است.

فتح الله گولن درگذشت

تنش‌ها به اوج خود رسیدند که در سال ۲۰۱۳ فساد گسترده‌ای در دولت اردوغان افشا شد؛ اردوغان این افشاگری‌ها را بخشی از کودتای نرم جنبش گولن علیه دولتش توصیف کرد. نهایتاً، پس از کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶، اردوغان فتح‌الله گولن و جنبش او را به عنوان طراحان اصلی کودتا معرفی کرد. گولن که از سال ۱۹۹۹ در ایالات متحده در تبعید خودخواسته به سر می‌برد، هرگونه دخالت در کودتا را رد کرد. این اختلافات منجر به سرکوب گسترده طرفداران گولن در ترکیه شد و رابطه میان اردوغان و گولن به یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های سیاسی ترکیه تبدیل شد. پس از این کودتا، حکومت ترکیه بارها خواستار استرداد و محاکمه گولن شد، با این حال دولت آمریکا هیچگاه حاضر به استرداد او به ترکیه نشد.

فتح الله گولن درگذشت

مرگ گولن، پس از سال‌ها تنش و درگیری با دولت ترکیه، احتمالاً تأثیرات مهمی بر سیاست داخلی و روابط خارجی ترکیه خواهد داشت.

کد خبر 2776661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha