آمریکا راه فعالیت جماعت گولن را هموار کرده است/ احتمال فرار فتح الله گولن به مصر وجود دارد

سرویس ترکیه - انتشارات آکادمی پلیس ترکیه در گزارشی که با عنوان "فتو؛ به عنوان یک تهدید بین المللی" منتشر کرده است با تأکید بر این که آمریکا راه فعالیت جماعت گولن را هموار کرده است عنوان شده است: احتمال فرار فتح الله گولن به مصر بالا است.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، انتشارات آکادمی پلیس ترکیه در گزارشی که با عنوان "فتو؛ به عنوان یک تهدید بین المللی" منتشر کرده است با اشاره به این موضوع که ایالات متحده آمریکا راه فعالیت جماعت گولن را هموار کرده، آورده است: جماعت گولن در دوران اخیر در منطقه خاورمیانه و قفقاز در پروژه "اسلام معتدل" آمریکا نقش بسیار مهمی را برعهده گرفته است و این گونه مسیر فعالیت های این سازمان باز شده است. جماعت گولن در این دوره از فعالیت های خود در این کشورها (اشاره به کشورهای خاورمیانه و قفقاز) یک سیستم آموزش غربی را در پیش گرفته و ساختارهای خود را به وجود آورده است. این موضوع باعث شده است تا جماعت گولن روز به روز به یک فاکتور مهم و مورد استفاده برای کشورهای غربی تبدیل شود. ولی این موضوع سال ها بعد مشخص شده است که در واقع مناطقی که جماعت گولن در آن ها موفق عمل کرده است در واقع مناطقی بودند که آمریکا به عنوان پایگاه های عملیاتی از آنها استفاده می کرد و به این دلیل که آمریکا اقامتگاه رهبر جماعت گولن است، این کشور مرکز فعالیت های این سازمان در عرصه جهانی است.

در ادامه این گزارش آمده است: شواهد ثابت می کند که مقامات آمریکایی به جماعت گولن اجازه داده اند در کشور آمریکا سازماندهی های مختلفی انجام دهند. در سایه همین اجازه نیز ساختارهای مختلف آموزشی، فرهنگی، تجاری و سیاسی جماعت گولن در آمریکا فعال هستند. جماعت گولن تلاش می کند از لابی که در طول این مدت با دادن رشوه و پاداش و انجام اقدامات فرهنگی مختلف به دست آورده است، به عنوان اهرم فشار علیه ترکیه استفاده کند.

همچنین در این گزارش با پیش بینی احتمال فرار فتح الله گولن رهبر جماعت گولن به مصر نیز خاطرنشان شده است: در سایه فعالیت های سال های متمادی جماعت گولن در مصر، امروزه این سازمان دارای روابط بسیار مستحکمی با سرویس های اطلاعاتی مصر بوده و در این راستا در صورت صدور حکم اخراج فتح الله گولن از آمریکا، احتمال فرار وی به مصر بسیار بالا است. در همین راستا در پی عدم موفقیت کودتا در ترکیه جریان های خاورمیانه و آفریقای جماعت گولن بارها در مصر جلساتی ترتیب داده و در خصوص فعالیت های جدید در منطقه استراتژی هایی را طراحی کرده اند.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 104244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha