قدس پایتخت فلسطین است / شورای امنیت به اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی پایان دهد

سرویس ترکیه- نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، که امروز به میزبانی ترکیه برگزار شد، با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد. در این بیانیه قدس به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین معرفی و از کشورهای جهان و شورای امنیت سازمان ملل خواسته شد آن را به رسمیت بشناسند.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی اجلاس فوق العاده سران این سازمان که امروز با محوریت قدس در استانبول برگزار شد، ضمن اعلام به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین از دیگر کشورها نیز خواستند تا دولت فلسطین و قدس را به عنوان پایتخت آن به رسمیت بشناسند.

در این بیانیه ضمن تأکید بر همبستگی با دولت و مردم فلسطین آمده است: «تصمیم یک جانبه رئیس جمهور آمریکا را در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت خودخوانده اسرائیل رد، به شدت محکوم و آن را غیر قانونی اعلام می کنیم. همچنین این تصمیم را تعرض به تاریخ و حقوق طبیعی، قانونی و ملی مردم فلسطین دانسته و آن را به مثابه تخریب عامدانه روند صلح و عاملی برای تشدید تروریسم و افراطی گری و تهدید کننده صلح و ثبات جهانی می دانیم.»

بیانیه پایانی نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی می‌افزاید:

«از تمامی کشورهای عضو می خواهیم که در تماس های خود با دیگر کشورها به ویژه در دیگر نقاط جهان به بیان مساله فلسطین ارجحیت دهند. کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه خود با تاکید بر جایگاه ویژه قدس در قلوب و اذهان مسلمانان و مسیحیان اعلام می کنند که راه حل دو دولتی، وابسته به دستیابی به صلح همه جانبه بر اساس تشکیل دولت فلسطین به مرکزیت قدس شرقی است.

تصمیم دولت آمریکا در خصوص قدس که با هدف تغییر وضعیت سیاسی قدس شریف گرفته شده نامشروع و غیرقانونی است. این تصمیم، نقض آشکار قوانین بین المللی به ویژه توافق چهارم ژنو و قطعنامه های 478 (سال 1980) و 2334 (سال 2016) شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص تثبیت وضعیت نهایی قدس شریف است. دولت آمریکا بایستی با در نظر گرفتن تعهد خود به تفاهم نامه های مرتبط با این موضوع، بلافاصله از تصمیم خود صرف نظر کند.

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تمامی عواقب ناشی از اصرار آمریکا بر این تصمیم را متوجه این کشور و به معنای خروج آمریکا از نقش حامی صلح در منطقه و همچنین تشویق دولت اشغالگر اسرائیل بر ادامه استعمار، شهرک سازی، آپارتاید و پاک سازی قومی در سرزمین های فلسطینی می دانند. بر تعهد خود برای اتخاذ تمامی تدابیر در جهت محافظت از وضعیت حقوقی، فرهنگی و تاریخی قدس شریف و همچنین پایان دادن به حمایت تمامی طرف ها از سیاست های اشغالگرانه و نژادپرستانه اسرائیل تاکید می کنیم.»

در ادامه این بیانیه با تاکید بر وضعیت تاریخی و قانونی قدس آمده است: «از تمامی اقدامات حقوقی و سیاسی در سطح ملی و جهانی برای محافظت از وضعیت قانونی و تاریخی قدس شریف و همچنین تمامی اقدامات برای تحکیم قدرت دولت فلسطین در قدس شریف و سرزمین های اشغالی حمایت می کنیم. از همه کشورها می‌خواهیم که بدون کم و کاست قطعنامه 478 شورای امنیت سازمان ملل متحد را اجرا و ضمن عدم حمایت از تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، از انتقال اماکن دیپلماتیک خود به قدس خودداری کنند.»

در بخش‌هایی از این بیانیه خطاب به شورای امنیت سازمان ملل آمده است: «از شورای امنیت سازمان ملل می خواهیم که بلافاصله وضعیت قانونی قدس شریف را تایید کند و به اشغال سرزمین های فلسطینی از سوی اسرائیل پایان دهد. همچنین از شورای امنیت سازمان ملل درخواست می کنیم که تمامی قطعنامه های خود در خصوص مساله فلسطین را به مورد اجرا بگذارد. در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال تصمیم آمریکا در مورد قدس اقدامی نکند، این مساله را در چارچوب قطعنامه 377A، به مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم برد.»

همچنین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه خود ضمن محکوم کردن سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم فلسطین از سوی اسرائیل، متعهد شدند که تمامی منابع مادی برای حمایت از مردم فلسطین را تامین کنند.

کد خبرنگار: 30103

کد خبر 50046

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha