استقراض یک موضوع داخلی است و سایر کشورها یا سازمانهای بین المللی حق دخالت در این باره را ندارند

سرویس عراق و اقلیم کردستان – یک عضو فراکسیون فتح با بعید دانستن جدیت اقلیم کردستان در زمینه تحویل دادن سهیمه تعیین شده نفت به بغداد تأکید کرد: استقراض دولت عراق، یک موضوع داخلی است و هیچ طرفی اعم از نهادهای بین المللی یا دولت های سایر کشورها، حق دخالت در این زمینه را ندارد.

به گزارش کرد پرس به نقل از السومریه نیوز، "اسوان الکلدانی" با اظهار تعجب از درخواست بارزانی برای دخالت سازمان ملل در این زمینه، گفت: قانون استقراض و ساز و کار و ساختاری که مجلس عراق به آن رأی داد، یک موضوع داخلی است و هیچ طرفی، اعم از نهادهای بین المللی یا دولت های سایر کشورها، حق دخالت در این زمینه را ندارد و شایسته تر بود بارزانی مصوبه مذکور را می پذیرفت و راهکارهایی برای تحویل دادن سهمیه تعیین شده از نفت و همچنین درآمدهای گذرگاههای مرزی اقلیم کردستان در مقابل دریافت سهم بودجه اقلیم را تعیین می کرد.
الکدانی افزود: مجلس عراق سهم بودجه اقلیم کردستان را قطع نکرده، بلکه التزامات دوجانبه ای وضع کرده است که عبارت است از واگذاری آنچه برای اقلیم مقرر شده [درآمد روزانه 250 هزار بشکه نفت صادراتی و همچنین نیمی از درآمدهای گمرکات اقلیم کردستان به بغداد] در مقابل دریافت سهمیه اقلیم از وامهای دریافتی دولت عراق.
وی خاطرنشان کرد: نمایندگان کرد نیز با خودداری از حضور در رأی گیری خواستار دریافت وقت بیشتری برای بررسی قانون بودند. این در حالی است که وقت اندکی وجود داشت و حقوق کارمند به مدتی طولانی به تعویق افتاده بود. از این رو تعویق بیشتر جایز نبود. به ویژه اینکه ما بر این باوریم که نمایندگان کرد مجلس عراق برای توافق درباره واگذاری نفت در مقابل سهم اقلیم کردستان از بودجه جدیت نداشتند.
این عضو فراکسیون فتح تصریح کرد: در قانون بودجه سال 2019 بند مربوط به ضرورت عمل اقلیم کردستان به تعهداتش در مقابل دریافت سهم بودجه از دولت مرکزی را تصویب کردیم. اما اقلیم به آن پایبند نبود و سهم نفت خود را به دولت مرکزی تحویل نداد. این در حالی است که دولت مرکزی چند بار بدون دریافت مقابلی، سهم بودجه اقلیم کردستان را پرداخت کرده است.
اسوان الکلدانی، اظهارات نچیروان بارزانی درباره آمادگی اقلیم کردستان برای واگذاری سهمیه نفت تعیین شده برای آن را، اظهاراتی تکراری دانست و گفت: بعید می دانیم اقلیم کردستان در زمینه اجرای این موضوع، جدیت داشته باشد.
کد خبر 501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha