کاهش چشم گیر آرای AKP در استان های کردنشین

سرویس ترکیه - در حالی که آرای AKP در استان های کردنشین کاهش ۷.۹ درصدی نشان می دهد، رای دهندگان به HDP همچنان به حزب خود وفادارند.

به گزارش کردپرس، مرکز مطالعات میدانی سیاسی و اجتماعی (Sosyo Polotic Saha Araştırmal Merkezi )، اخیرا نظرسنجی ای را در استان های کردنشین اورفا، دیاربکر، ماردین، موش، بیتلیس، قارص، آغری، بینگل، و وان و همچنین شهرها و مناطق وابسته به این استان ها، در بین ۱۵۰۷ خانوار به طور حضوری انجام داده است.
در این نظر سنجی به عنوان اولین پرسش از مخاطبان پرسیده شده «به نظر شما بزرگترین مشکل ترکیه چیست؟»
۶۱.۴ درصد از پاسخ دهندگان بحران اقتصادی و بیکاری، و ۱۶.۹ درصد مسئله کردها را مشکل اساسی دانسته اند.
طبق این نظر سنجی ۳۱.۸ درصد از پاسخ دهندگان، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) را بهترین گزینه برای حل مشکلات کشور دانسته اند، در حالی که ۱۸.۸ درصد حزب عدالت و توسعه (AKP) را بهترین گزینه برای این امر می دانند. ۱۶.۴ درصد پاسخ دهندگان بلاتکلیف بوده اند.
طبق گزارش این موسسه ۹۴.۴ درصد پاسخ دهندگان بحران اقتصادی و بیکاری و تورم را اصلی ترین مشکلات تاثیرگذار بر عرصه سیاست می دانند. باقی پاسخ دهندگان از پاندمی، نابرابری جنسیتی، سیستم حقوقی ناکارآمد، و عدم امنیت نام برده اند.
بر طبق نتایج این نظرسنجی، بیش از نیمی از کسانی که در شهرهای کردنشین زندگی می کنند تحت تأثیر سیاست های مدیریتی ناکارآمد قرار دارند.
سوال دیگری که از این گروه پرسیده شده درباره انحلال حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) است. ۷۱.۸ درصد پاسخ دهندگان به این پرسش، پاسخ منفی داده اند، ۹.۵ درصد پاسخ مثبت و بقیه بلاتکلیف هستند. کسانی که با انحلال HDP موافق هستند، رای دهندگان به احزاب AKP و MHP هستند.
با توجه به نتایج این نظرسنجی آرای حزب عدالت و توسعه AKP کاهش قابل توجهی در حدود ۷.۹ درصد داشته، در حالی که میزان آرای HDP تغییری نکرده است.
این نظر سنجی با توجه به پرسش «اگر یکشنبه آینده انتخابات برگزار شود به کدام حزب رای می دهید؟» پاسخ ها را اینگونه برآورد کرده است: ۴۰.۳ درصد به HDP،
۱۸ درصد به AKP ، رای می دهند، ۱۲.۲ درصد رای نمی دهند. باقی رای دهندگان بلاتکلیف هستند یا به حزب جمهوری خواه خلق (CHP) رای می دهند.

کد خبر 5080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha