بخش نامه‌های خلق‌الساعه، صادرکنندگان را با مشکل جدی مواجه کرده است

سرویس کرمانشاه _ دکتر «مهدی علیزاده برمی» مدیرعامل شرکت توسعه چاپ و بسته بندی کرمانشاه و از صادر کنندگان برتر کشور در گفتگو با کردپرس گفت: بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های خلق الساعه‌، برنامه‌های صادرکنندگان را به هم ریخته و آن‌ها را دچار مشکل جدی کرده‌است.

«علیزاده برمی» در این گفتگو به تشریح مشکلات حوزه صادرات پرداخت و گفت: متاسفانه عدم وجود شفافیت در آمارهای برگشت ارز توسط بانک مرکزی، مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده‌است. در سامانه‌ای که ایجاد شده، تنها می‌توان مشاهده کرد که چند درصد از بازگشت ارز صادرکنندگان ثبت شده است و هیچ اطلاعات دیگری در آن وجود ندارد، در حالیکه دریافت جزییات رفع تعهد ارزی، حق مسلم و روشن کننده مسیر صادرکنندگان است.

وی افزود: عدم وجود زیرساخت‌های ایمن و مناسب جهت انتقال ارز به ایران از کشور عراق از دیگر مشکلات این حوزه است که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود‌. هر سه روش رفع تعهد ارزی ابلاغ شده بانک مرکزی برای بازگشت ارز از عراق دارای مشکلات بسیار بوده و فی‌الواقع راهکاری عملی نخواهند بود.

این صادرکننده برتر کشور اظهار داشت: موضوع دیگر بخش نامه‌ها و دستور العمل‌های خلق الساعه‌ای است که هر لحظه برنامه‌های صادرکنندگان را به هم می‌ریزد.

وی مشکل دیگر صادرکنندگان را مربوط به حوزه اداره مالیاتی دانست و گفت: طلب های ارزش افزوده ما همچنان برنگشته است و کماکان عدم وجود شفافیت در سامانه‌ی اعلام بازگشت ارز و عدم ابلاغ مصوبات جدید بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی، این مشکل را تشدید می‌کند.

مشکل دیگر عنوان شده از سوی این صادر کننده نمونه کشوری عدم وجود رقابت ارز نیمایی برای قیمت تمام شده است، در حالی که برای هیچ یک از مواد اولیه و ماشین آلات تولیدی، به بسیاری از تولیدکنندگان هیچ ارز نیمایی اختصاص داده نمی‌شود، چگونه می‌توان انتظار بازگشت ارز با نرخ نیمایی حاصل از فروش را داشت.

مدیرعامل توسعه صنایع چاپ و بسته بندی کرمانشاه افزود: همچنین اعلام کرده‌اند که اگر ارز صادراتی برنگردد، بر صادرات مالیات می‌بندند و این موضوع صادرکنندگان را دچار مشکل کرده است. در تمامی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان تعلق می‌گیرد در حالی که در ایران علاوه بر حذف مشوق‌ها از سال های پیشین، اندک انگیزه‌های موجود را نیز حذف می‌کنند و انتظار رشد و جهش تولید را دارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح مشکلات صادرکنندگان در حوزه گمرک پرداخت و گفت: با توجه به نوسان شدید نرخ ارز، ارزش پایه‌های صادراتی باید اصلاح شوند و بدهکار شدن صادرکنندگان در حوزه بازگشت ارز نباید بر اساس ارزش‌های پایه‌ای نامتعارف و غلط صورت پذیرد.

وی به عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد و گفت: یک روز گمرک عنوان می‌کند صادرکنندگان بار ارسالی را به محوطه این مجموعه بیاورید و روز دیگر عنوان می‌کنند به فلان مکان در شهر بیاورید و بار دیگر عنوان می‌کنند کالاها را به مرز بفرستید. در واقع ما هر روز با یک مدل جدیدی در این زمینه روبرو هستیم و توان حل آن را نداریم.

این صادرکننده برتر در ادامه خاطر نشان کرد: شاید یک تاجر برای برگرداندن پول ارزی دغدغه‌ای نداشته باشد و از آن برای تجارت در بازارهای فرامرزی استفاده کند؛ اما بی گمان تولید کننده ای که کالاهای خود را صادر می‌کند با وجود نرخ تورمی که در سه سال گذشته وجود داشته است، مجبور است که درآمد حاصل از صادرات را به عنوان سرمایه در گردش و برای تولید دوباره استفاده کند.

وی همچنین عنوان کرد: عدم وجود زیرساخت مناسب برای بازگشت ارز باعث شده رفع تعهد ارزی برای بسیاری از صادرکنندگان انجام نشود در حالیکه این ارز حتما برگشته ولی چون راهکار مناسبی برای انتقال و ثبت آن وجود ندارد، از راه‌های غیررسمی برگشته و در این شرایط امکان ثبت آن وجود نداشته است.

«علیزاده برمی» تاکید کرد: به عنوان یک صادرکننده توقع داریم مدیریت ارشد استان به عنوان بالاترین نماینده دستگاه اجرایی کشور در استان، این مشکلات را به رئیس جمهور منعکس کنند تا برای رفع آن اقدام شود زیرا تداوم صادرات با این شیوه بسیار مشکل خواهد بود.

کد خبر 5096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha