عشایر در موقع تخصیص منابع دیده نمی شوند / ضرورت تدوین سند جامع ملی راه های عشایری

سرویس ایلام - سارا فلاحی و بهزاد علیزاده، نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی با سرپرست جدید سازمان امور عشایر کشور دیدار و ضمن تأکید بر عبور از گفتاردرمانی در حوزه عشایر، خواستار تدوین سند جامع ملی برای راه های عشایری کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس به نقل از پایگاه سازمان امور عشایر ایران، سارا فلاحی در این دیدار گفت: در استان ایلام تمام مردم ریشه عشایری دارند و از قدیم ییلاق و قشلاق داشته اند بنابراین برای ما موضوع عشایر بسیار مهم است.

عشایر در موقع تخصیص منابع دیده نمی شوند

وی با تاکید بر اینکه باید از مرحله گفتار درمانی در حوزه عشایر خارج شویم، ادامه داد: ما نمی توانیم دائم بگوییم عشایر ذخیره هستند اما برای این ذخایر کاری نکنیم. عشایر در موقع تخصیص منابع دیده نمی شوند و نیاز است ما نمایندگان مجلس در بحث بودجه و شورای برنامه ریزی استانها به سازمان امور عشایر کمک کنیم.

فلاحی با اشاره به اینکه جمعیت خیلی از کشورهای دنیا از جمعیت عشایری ما کمتر است، گفت: خیلی مهم است که مسائل و مشکلات عشایر را با یک هم افزایی و دیپلماسی قوی در مجلس تفهیم کنیم.

نماینده مردم استان ایلام با اشاره به مشکلات عشایر گفت: عشایر در تامین نهاده دامی و راه های ارتباطی مشکلات زیادی دارند که لازم است اعتباراتی در این خصوص اختصاص یابد تا مشکلات آنان برطرف شود. بیمه عشایری ضعیف است و این بیمه در کنار بیمه های دیگر خیلی مورد توجه نیست و عشایر چون در خطرات جدی در طبیعت هستند نیاز است توجه بیشتری برای تقویت بیمه آنان شود.

فلاحی تصریح کرد: در استان ایلام هنوز خیلی از مناطق مین زدایی نشده اند و عشایر استان از این منظر دچار خسارت و آسیب می شوند.

او گفت: سازمان امور عشایر اگر طرحی دارد که نیاز به مطرح و مصوبه مجلس است ارائه دهد و ما در مجلس کمک می کنیم مصوب شود. زنان عشایری در تولیدات عشایر نقش اساسی دارند و دچار بیماری های مهلک و مزین می شوند و لازم است یک نگاه متفاوت به زنان عشایری به ویژه در مورد بیمه آنان باشد.

فلاحی با بیان اینکه اگر از کوچ عشایر، زنان را حذف کنیم این کوچ معنایی ندارد و قافله سالار کوچ زنان عشایری هستند، گفت: یک حس نوستالژیک باعث شده یک مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد و مردم از شهر و از شلوغی و آلودگی و دوز و کلک، به مناطق عشایری پناه می برند.

ضرورت تدوین سند جامع ملی برای راه های عشایری کشور

دیگر نماینده مردم استان ایلام نیز با تاکید بر اینکه باید یک سند جامع ملی برای راه های عشایری کشور تدوین کنیم، عنوان کرد: چرا عشایر نباید از راه مناسب که زندگی آنان وابسته به این راه ها است، برخودار باشند؟ عشایر به عنوان قشر کم توقع و مولد منشا خیر و اثر برای جامعه هستند و زحمتی هم برای نظام ندارند و با جمعیت کم در تامین مواد غذایی کشور نقش مهمی ایفا می کنند.

بهزاد علیزاده با اشاره به اینکه عشایر در بعضی از موضوعات دغدغه ها و مشکلاتی دارند، ادامه داد: امروز هزینه هایی که عشایر برای تولید انجام می دهند بیش از درآمدشان شده و تامین نهاده دامی برای آنان مشکل شده و دلال ها از این وضعیت سوء استفاده می کنند. قیمت واکسن تب برفکی برای هر واحد حدود ده هزار تومان است که اگر 300 راس متوسط برای هر عشایر در نظر بگیریم عدد بالایی می شود.

او گفت: عشایر مشکلاتی هم در عرضه و فروش دام دارند و لازم است مجوزی صادر شود تا 10 تا 20 درصد از دام مازادی را که دارند به فروش برسانند.

نماینده مردماستان ایلام در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید یک سند جامع ملی در خصوص راه های عشایری تدوین کنیم، افزود: راه های عشایری استان ایلام به خصوص در منطقه ماژین از وضعیت خوبی برخوردار نیست؛ عشایر چرا نباید از راه مناسب که زندگی آنان وابسته به این راه ها است، برخودار باشند.

علیزاده با اشاره به عشایر میهمان در استان ایلام، گفت: افزایش تعداد جمعیت عشایر میهمان در استان، عرصه و زندگی را برای بومیان استان سخت کرده است و باید این مشکل را به گونه ای با هماهنگی با سازمان جنگل ها برطرف کنیم و ساز و کاری با هدایت سازمان امور عشایر برای آن فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اعلام آمادگی می کنیم هم در مجلس و هم در شورای برنامه ریزی استان کمک کنیم ظرفیت های لازم بوجود بیاید و مدیرکل امور عشایر در شورای برنامه ریزی استان حق رای داشته باشد.

سهم عشایر ایلام از مالیات بر ارزش افزوده کمرنگ است

مدیرکل امور عشایر استان ایلام نیز در این دیدار گفت: سهم عشایر استان از مالیات بر ارزش افزوده که در اختیار فرمانداری ها است، کمرنگ و به سختی تخصیص داده می شود.

فرشاد یاسمی افزود: در شش ماه اول امسال واریزی برای استان از محل مالیات بر ارزش افزوده دو میلیارد تومان بوده که تنها 700 میلیون تومان آن را به عشایر اختصاص داده اند.

وی در خصوص پلاک کوبی و هویت گذاری دام عشایر در استان ایلام، گفت: پلاک کوبی دام چون هزینه هایی برای عشایر دارد، عشایر استقبال نمی کنند.

کد خبر 511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha