شهرستان سقز ظرفیت برگزاری 2 جشنواره تئاتر در 6 ماه را ندارد / اسماعیل پاشایی/ کارگردان تئاتر

سرویس کردستان- اسماعیل پاشایی کارگردان تئاتربا اشاره به برگزرای جشنواره تئاتر در اردیبهشت سال 97 در سقز در یادداشت زیر می نویسد:شهرستان سقز ظرفیت برگزاری 2 جشنواره تئاتر در 6 ماه را ندارد.

به گزارش کردپرس در این یادداشت آمده است:

اخیرا زمزمه هایی مبنی بر برگزاری جشنواره تئاتر شهروند در شهرستان سقز در اردیبهشت 97 شنیده می شود و گویا با اعتباری بالغ بر یکصد میلیون تومان به تصویب شورای شهر سقز هم رسیده است. هر چند گویا شهرداری با آن به علت تنگناهای مالی مخالف است و شنیده ها نیز حاکیست چند عضو شورا هم گفته اند ناچارا و از روی رو دربایستی با آن موافقت کرده اند.ا

البته برگزاری جشنواره تئاتر شهروند درسالیان پیش آن هم هنگامی که جشنواره تئاتر کوردی به علت مشکلات و عدم توجه به مسائل فرهنگی برگزار نمی شد، اتفاق مبارکی بود که با تلاش های بسیار به سرانجام رسید و خاطره برگزاری خوب آن هنوز در اذهان باقی است، اما به دلایلی برگزاری این جشنواره در شرایط فعلی به صلاح نبوده و لازم است در تصمیم فوق تجدیدنظر شود. از جمله این دلایل این است که شهر سقز پتانسیل و ظرفیت برگزاری دو جشنواره کشوری را در فاصله زمانی حداکثر 6 ماهه به هیپ وجه ندارد و اصولا در هیچ شهری در جهان چنین چیزی مرسوم نیست. زیر ساخت ها و امکانات سخت افزاری تئاتر در سقز درحد صفر است. آیا بهتر نیست شورای شهر و شهرداری هزینه پیش بینی شده را که قطعا به هنگام برگزاری بسیار بیشتر نیز خواهد شد، صرف ساخت پلاتویی استاندارد و آبرومند نمایند و یا بیشتر به فکر ساخت مجتمع فرهنگی هنری نیمه کاره فعلی باشند؟

تئاتر زمانی اثر بخش و در راستای فرهنگ یک منطقه می باشد که مردمی و با رویکردی هنری باشد، اما متاسفانه اهداف جشنواره های فرهنگی و هنری در سال های اخیر به سوی مسائل دیگری سوق پیدا کرده‎ اند که باعث کمرنگ شدن اهداف هنری آنها شده است.

اگر واقعا هدف متولیان امر توجه جدی به ارتقای فرهنگ شهرنشینی از طریق هنر فاخر تئاتر باشد، قبول خواهند نمود که این جشنواره با حضور حداکثر ده گروه نمایشی از سراسر ایران و به صورت خیابانی برگزار گردد، آن هم با استفاده از همه ظرفیت های شهرستان و استفاده از کسانی که تجربه برگزاری چنین جشنواره هایی رادارند، در این راستا قبل از تصمیمات نهایی و تشکیل دبیرخانه با فعالان عرصه های فرهنگی و افراد متخصص و با تجربه مشورت نمایند و در ستاد اجرایی از آنان استفاده کنند.توجه به این نکته ضروری است که هیچ گروهی درهیچ کجای ایران نمایش صحنه ای در راستای اهداف جشنواره های رنگارنگی که با عنوان شهروند در ایران برگزارمی شود تولید نمی کند ، لذا نباید انتظار تولیدات و ارائه فکر و ایده جدید داشت و هزینه های انجام شده هم چندان اثر مثبتی نخواهند داشت.

کد خبر 52336

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha