تجلیل از طاهر یارویسی؛ میراث‌دار و راوی مقامات تنبور

سرویس کرمانشاه- در جشنواره تنبورنوازی سال جاری که برای دومین بار در شهرستان دالاهو برگزار می شود، از استاد مسلم تنبور، طاهر یارویسی تجلیل به عمل می آید.

به گزارش کردپرس؛ امروز شنبه (١٨ فروردین) مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به همراه معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، مسئول طرح های عمرانی و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دالاهو با حضور در منزل استاد طاهر یارویسی، پیشکسوت موسیقی مقامی ایران، نوازنده و سازنده تنبور در کرمانشاه، به پاس سال‌ها خدمت و فعالیتش در این حوزه از وی قدردانی کردند.

طاهر یارویسی (زاده ۱۳۱۹، در شهر گهواره در شهرستان دالاهواست.
حجت الاسلام والمسلمین رحیم جعفری و همراهان وی با حضور در شهر گهواره منطقه یارسان دالاهو با طاهر ویسی، استاد پیشکسوت موسیقی مقامی تنبور ایران، نوازنده و سازنده این ساز کهن و مقدس دیدار و گفتگو کرد.
وی در این دیدار اظهار داشت: بایدآنگونه که شایسته است به هنرمندان و اهالی فرهنگ توجه درخور و بها لازم داده شود.
جعفری گفت: ما قدردان سال‌ها فعالیت و خدمت هنرمندان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری هستیم و سعی می‌کنیم مشکلات پیش روی آنها را با همراهی مدیران و مسئولان نهادهای مرتبط برطرف کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در پایان اعلام کرد؛ در نظر داریم در جشنواره تنبورنوازی که در شهرستان دالاهو برگزار می گردد، از استاد طاهر یارویسی تجلیل ویژه ای به عمل آوریم.

طاهر یارویسی نواختن تنبور را از سن ده سالگی شروع کرد و از همان سنین اولیه مشغول فراگیری آواهای مقامی این ساز نزد استاد چنگیز فرمانی شد. اولین و تاثیر گذار ترین استاد او، سید ولی حسینی است که از نوادر نوازندگان عصر خود بود. استاد بیرخان (لالوبیرخان )از اساتید بنام منطقه زرده (دالاهو) نیز از جمله استادان وی بوده‌است. یارویسی هنر ساختن تنبور را در محضر استاد چنگیز فرمانی فراگرفته و شاگردان بسیاری در تهران، کرمانشاهان و منطقه گوران در محضر ایشان مشغول به فراگیری تنبور شده‌اند.

یارویسی زندگی خود را وقف خوانندگی و نوازندگی مقام های تنبور کرده و امروز از مهمترین مراجع موسیقی مقامی تنبور محسوب می شود.

کد خبر 56799

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha