استفاده ترکیه از عملیات گاره برای سرکوب هرچه بیشتر HDP

سرویس جهان- با این که برخی تحلیلگران عملیات ترکیه در کوهستان گاره در اقلیم کردستان به منظور نجات دادن اسرای نظامی را شکست خورده می دانند اما معتقدند رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از این مسئله برای منافع سیاسی خود از جمله سرکوب کردها و تغییر سیاست آمریکا نسبت به کردها استفاده کرده است.

به گزارش کردپرس، ارتش ترکیه ماه گذشته میلادی عملیاتی نظامی را علیه پ.ک.ک در اقلیم کردستان انجام داد که هدف از آن را نجات دادن 13 اسیر در کوهستان گاره خواند. اسرای نظامی و امنیتی طی این عملیات کشته شدند اما ترکیه پ.ک.ک را مسئول کشته شدن آنها دانست. با این حال پ.ک.ک اعلام کرد بمباران این منطقه توسط ترکیه باعث کشته شدن آنها شده است.

برخی تحلیلگران مسائل خاورمیانه با اشاره به این که هدف عملیات نجات دادن اسرا بوده، کشته شدن آنها را شکست اردوغان در این عملیات ارزیابی کرده اند. با این حال تاکید می کنند اردوغان از این عملیات شکست خورده برای پیشبرد سیاست خود از جمله ادامه سرکوب حزب کردگرای دموکراتیک خلقها و انتقاد از سیاست آمریکا در حمایت از کردها استفاده کرده است. آمریکا در ابتدا در دست داشتن پ.ک.ک در کشته شدن اسرا ابراز تردید کرد که این مسئله اعتراض شدید ترکیه و حتی احضار سفیر این کشور در آنکارا را به همراه داشت.

در کنار انتقاد ترکیه از آمریکا به خاطر حمایت از کردهای سوریه، نیروهای امنیتی ترکیه پس از عملیات گاره صدها تن از جمله اعضای حزب دموکراتیک خلقها یا HDP را بازداشت کردند.

با این حال، امیلی هاوثورن تحلیلگر مسائل خاورمیانه در موسسه استراتفور می گوید اردوغان و دولت ترکیه خود را در این عملیات شکست خورده نمی پندارند. اقدام آنها به سرکوب حزب دموکراتیک خلقها تاکتیک همیشگی آنها برای بالا بردن حمایت ناسیونالیست ها از دولت در مقابله با پ.ک.ک است. او به نشریه عرب نیوز گفت: اگر پ.ک.ک عامل کشته شدن اسرا باشد این مسئله می تواند به افزایش حمایت داخلی در ترکیه از ادامه عملیات نظامی علیه پ.ک.ک کمک کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است اردوغان به عنوان بهره برداری از کشته شدن اسرا در گاره برای همراه کردن دولت جو بایدن با خود در مقابله با پ.ک.ک است اما به نظر نمی رسد آمریکا به خاطر یک عملیات مشکل و مرگبار بخواهد لحن خود را در مقابل ترکیه نرم تر کند. او هشدار داد اگر ترکیه بعد از این عملیات ناموفق بخواهد عملیات خود علیه پ.ک.ک را به سمت مناطق جنوبی تر مانند شنگال گسترش دهد با واکنش دولت عراق و پیچیده شدن مسئله روبه رو خواهد شد.

گونش مورات تزکور از دانشگاه فلوریدای مرکزی عملیات نظامی ترکیه علیه پ.ک.ک در کوه گاره در اقلیم کردستان را یک عملیات شکست خورده نامید و تاکید کرد ترکیه نمی تواند از این عملیات برای تعدیل سیاست های کنونی جو بایدن در مقابل خود استفاده کند.

او علت شکست خورده نامیدن عملیات گاره را کشته شدن همه اسرا عنوان کرد و تاکید کرد از جمله پیامدهای منفی آن ناتوانی اردوغان از بهره برداری سیاسی از این مسئله در داخل ترکیه است.

او علت سرکوب هرچه بیشتر حزب کردگرای دموکراتیک خلقها بویژه بعد از عملیات گاره را احساس بی نیاز بودن اردوغان به این حزب کردگرا به عنوان واسطه میان دولت ترکیه و پ.ک.ک دانست و گفت این مسئله می تواند حزب حرکت ملی ترکیه به عنوان همپیمان اردوغان را راضی نگاه دارد و همچنین هدف دیگر اردوغان از ادامه سرکوب این حزب کردی، ایجاد اختلاف میان آن و دیگر احزاب اپوزیسیون ترکیه است.

محمد صالح از جمله تحلیلگران کرد است که سرکوب حزب دموکراتیک خلقهای ترکیه از سوی اردوغان را تلاش او برای تحت تاثیر قرار دادن انتقادها از شکست عملیات گاره می داند.

او معتقد است اردوغان به عملیات های نظامی علیه پ.ک.ک در اقلیم کردستان ادامه خواهد داد زیرا عملیات های خارج از خانه به راهی برای منحرف کردن توجه افکار عمومی ترکیه از مشکلات داخلی تبدیل شده است.

این تحلیلگر کرد در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا درباره موضع دولت جو بایدن نسبت به سرکوب سیاستمداران کرد ترکیه گفت: سکوت دولت جو بایدن نسبت به سرکوب کردها نشان می دهد که حقوق انسانی و دموکراتیک کردهای ترکیه برای دولت بایدن کوچکترین اهمیتی ندارد.

کد خبر 5999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha