فریادِ بلندِ محرومیتِ کردستان در حضور قالیباف

سرویس کردستان- جلسه جمع بندی نهایی سفر محمدباقر قالیبفاف رییس مجلس شورای اسلامی به استان کردستان به محفلی برای بیان دردها و محرومیت های کردستان از سوی سخنرانان تبدیل شد. آنها می خواستند محرومیت کردستان را در حضور رییس مجلس فریاد بزنند شاید فرجی شود.

به گزارش کُرد پرس، در این جلسه چند ساعته، نماینده های مردم استان در مجلس در سخنرانی های جداگانه، نماینده های بحش خصوصی و حتی نمایندگان سایر شهرهای کشور که در این سفر قالیباف را همراهی کرده اند، همگی و هر کدام در حوزه ای محرومیت ها و عقب ماندگی های کردستان را فریاد زدند و از بی توجهی های دولت به این استان پر ظرفیت گله کردند. از نایب رییس کمیسیون عمران مجلس که وضعیت جاده های کردستان را «تاسف بار» خواند تا سایر همراهان رییس مجلس که با دیدن ظرفیت های استان در این سفر دو روزه از غفلت های دولتمردان در بهره برداری از این ظرفیت ها انگشت به دهان مانده بودند.

از سید مهدی فرشادان که از درصد بالای رای به دولت در استان و بدعهدی های همین دولت به استان کردستان گله کرد تا دیگرانی که هر کدام در حوزه ای گله مند بودند. آنچه جمع بندی این جلسه بود، «فریاد بلند محرومیت کردستان» در حضور رییس مجلس است. فریادی که فریادرس می خواهد. مدیریت های محفلی، کاهلی های مدیریتی، عدم تصمیم گیری های کُشنده و بازشدن پای سیاست به محافل اقتصادی و صنعتی و بسیار موارد دیگر که در این سال ها بارها و بارها از سوی رسانه های منتقد و ناظران با انصاف و دلسوز تذکر داده شد، فریاد کشیده شد اما گوش شنوایی برای آن نبود.

کردستان فراموش شده

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس در سخنانش در این جلسه، با اشاره به رای بالای مردم کردستان به دولت فعلی در انتخابات های گذشته، مدعی شد: « با این وجود کردستان بیشترین آسیب را از همین دولت دیده است» چرا که مدیران آن در استان گوش شنوایی برای رفع مشکلات نداشته اند.

سید مهدی فرشادان با بیان اینکه نگاه توسعه محور در استان محروم کردستان وجود ندارد؛ به مدیران استان تلنگر زد و ابراز امیدواری کرد این مدیران از خواب بیدار شوند و البته بعد از بیداری از این خواب طولانی قصد فرار به جلو هم نداشته باشند.

فرشادان خطاب به قالیباف گفت: به استانی خوش آمدید که در آمار بیکاری و تولید توت فرنگی رتبه اول کشور است، در بحث‌های کارآفرینی، راه روستایی و سایر شاخص‌ها رتبه آخر کشور دارد و در تولید گندم، دست‌فروشی، زباله‌گردی و سیگارفروشی و شغل‌های کاذب از اولین‌های کشور است.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به استانی آمد‌اید که منبع تامین آب چند استان کم‌برخوردار کشور است اما همزمان مردم مرکز این استان از آب شرب سالم بی‌بهره هستند.

وی گفت: کردستان بیشترین فریاد حمایت از اقتصاد را سر داد و کمترین پاسخ را شنید چرا که برخی از دولت‌مردان و مسئولان روح بیانات مقام معظم رهبری را درک نمی‌کنند و تفسیر منفعت‌طلبانه‌ای از آن دارند.

فرشادان تصریح کرد: استان فرهنگی فقط یک پوسته تو خالی است چرا برخی نمی‌خواهند باور کنند که باید حق این استان فرهنگی را ادا کنند.

وی اضافه کرد: برخی‌ها به استان کردستان بدهکار هستند، وقتی می‌خواهند به این استان سفر کنند باید با دست پر بیایند یا اینکه اصلا به این استان سفر نکنند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: استان فرهنگی یعنی استانی شکوفا در حوزه فرهنگ، آقای قالیباف مردم کردستان در مهمان‌نوازی مشهور هستند و این سخنان را از باب درددل قلمداد بفرمائید.

وی خطاب به رئیس مجلس عنوان کرد: بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس از حسن نیت شما به استان کردستان تقدیر می‌کنم، افزایش یک هزار میلیاردی به بودجه کردستان در سایه نگاه ویژه شما تحقق پیدا کرده است.

فرشادان در ادامه به مشکل کولبری در استان کردستان هم گریزی زد و گفت: مطمئنم آقای قالیباف با دیدن آن کولبر در کردستان این حرف مرا تائید کردند که به کولبران ظلم بزرگی می‌رود و باید به داد آنها رسید.

وی اضافه کرد: کردستان بیشترین معادن و همزمان بیشترین جوان تحصیل‌کرده را دارد در این حوزه نیاز به نگاه ویژه داریم.مردم کردستان همواره به ندای مسئولان لبیک گفته و به میدان آمده‌اند اما جواب آنها آنگونه که باید نبوده است.

وی افزود: با وجود تمام بی‌مهری‌ها و عدم تحقق وعده‌ها همواره در میدان حاضر بوده و از انقلاب و ارزش‌های آن دفاع کرده‌اند.

فرشادان با بیان اینکه امروز عده‌ای قلیل از مسئولان محفلی عمل می‌کنند، گفت: این عده سرمایه‌گذاران را از کردستان فراری می‌دهند فکر نکنند که اگر ارزش جایگاه نمایندگان را حفظ نکرده‌اند سیاستمندانه عمل کرده‌اند بلکه برعکس در حق مردم جفا کردند.

وی راه را زیرساخت توسعه دانست و اضافه کرد: کریدور شمال به جنوب کردستان از سال 83 شروع شده و با گذشت بیش از 17 سال از آغاز آن و عبور از دولت‌های مختلف هنوز پیشرفت فیزیکی قابل قبولی ندارند.

کولبری زایده بیکاری مزمن

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی هم در جلسه از بیکاری گفت. از اینکه پدیده زشت کولبری که نه در شان نظام و نه در شان مردم کردستان است زایده همین معضل بیکاری است و باید برای آن چاره اندیشی کرد.

شیوا قاسمی‌پور با بیان اینکه به دلیل نبود اشتغال و کار بیشتر جوانان تحصیلکرده به کولبری روی آورده اند که در شان آنها و نظام نیست و باید به این نکته توجه خاصی شود تا بتوان با ایجاد اشتغال بخشی از این مشکلات را رفع کرد، گفت: مسیرهای ارتباطی استان نیز دچار کمبودهای بسیاری است و امروز ساخت جاده‌های استاندار به یک آرزو برای مردم کردستان تبدیل شده است.

قاسمی‌پور یادآور شد: در دوران جنگ تحمیلی بسیاری از مردم شهرهای کردستان درگیر جنگ بودند اما امروز از دریافت بسیاری از خدماتی که باید از سوی نظام و دولت به آنان ارائه شود بی‌بهره هستند.

وی بیان کرد: استفاده از جوانان نخبه کردستانی نیز در پست‌های مدیریتی کشور یکی دیگر از آرزوهایی است که سال هاست به دل دارند و امیدوارند روزی یک وزیر یا مسئول کشوری کرد را ببینند.

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در شهرهای مریوان و سروآباد بازارچه هایی داریم که می تواند در صورت فعال شدن هم ایجاد شغل کند و هم اینکه درآمدی را برای مردم این منطقه به دنبال داشته باشد.

عقب ماندگی کردستان از کاروان توسعه

دیگر نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس هم در این جلسه هر چند با لحنی دیپلماتیک تر می خواست کمی از تلخی انتقادهای مطرح شده بکاهد اما او هم نتوانست به عقب ماندگی های کردستان از چرخه توسعه اشاره نکند و در این حوزه خواستار نگاه تبعیض مثبت در قانون گذاری و اختصاص بودجه‌های ویژه و ایفای نقش نظارتی از سوی مجلس در کردستان شد.

محسن فتحی با بیان اینکه مردم کردستان به عنوان یکی از اصیل‌ترین مردمان ایران همواره حافظ و حامی کشور و نظام بوده‌اند و این مهم را در عرصه‌های سخت کشور نشان داده‌اند، گفت: مردمانی آگاه، بصیر و قدردان که قدر خدمتگذاران خود را خوب می‌دانند، مردمانی شایسته خدمت در استانی با استعدادهای بی‌نظیر خدادادی از جمله آب و خاک است.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص و توانمند از ظرفیت‌های این استان است اما کمبودها و عوامل مختلفی چون بی‌توجهی‌ها در دوران ستمشاهی، درگیر مستقیم در جنگ تحمیلی باعث شده کردستان از کاروان توسعه کشور عقب بیفتد.

فتحی افزود: اینک که عزم نظام و توجه ویژه مقام معظم رهبری و تلاش حاکمیت بر پیشرفت استان با توجه به ظرفیت‌های توسعه‌ای آن از جمله راه، راه آهن، کشاورزی، گردشگری و سایر حوزه‌ها است مجلس شورای اسلامی می‌تواند نقش برجسته و بی‌بدیل را در این مسیر ایفا کند.

وی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با نگاه تبعیض مثبت در قانون‌گذاری و اختصاص بودجه‌های ویژه و ایفای نقش نظارتی به شتاب توسعه این استان کمک کند.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس خطاب به قالیباف گفت: به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان از حضور جنابعالی در استان قدردانی می‌کنم، امیدواریم کمیته ویژه نظارتی در راستای تحقق خواسته‌ها و مطالبات به حق مردم و سرعت‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان تشکیل شود.

فتحی با بیان اینکه مشکلات متعدد استان از سوی سایر نمایندگان مطرح شد، گفت: براساس محدودیت‌های ایجاد شده در برنامه ششم توسعه در خصوص تجمیع مالیات و ارزش افزوده و توزیع آن در شهرداری و دهیاری‌های همان استان برخلاف عدالت و توسعه متوازن است طرحی در این راستا تدوین شده که امیدواریم به رای‌گیری گذاشته شود.

وی اضافه کرد: ما در کل کشور سه منطقه ویژه محصول‌محور داریم که انتظار هست با توجه به ظرفیت شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در تولید توت فرنگی این حوزه به عنوان منطقه ویژه‌ای محصول توت فرنگی انتخاب شود.

اجرای شکست خورده واردات مرزنشیان در کردستان

نماینده سقز و بانه در مجلس هم با اشاره به طرح مبادلات مرزی دولت، گفت: متاسفانه این طرح در کردستان به درستی اجرا نشد و سود آن به استان های دیگر رسید.

بهزاد رحیمی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تسهیل گر کار دولت هستند وهمکاری و همراهی نمایندگان با دولت زمینه استفاده مناسب از ظرفیت‌های اعتباری را فراهم می کند، گفت: کولبری در کردستان از روزی ناچاری است و انتخابی آگاهانه نیست که مردم به آن روی بیاورند. واردات 100 قلم کالا توسط کولبرها از کارهای مهم دولت برای حمایت از این قشر بوده که اجرای آن در کردستان زیاد موفق نبود و دیگر استان ها سود آن را بردند و از سوی دیگر هم اکنون اجرای آن درگیر بروکراسی و پیچیدگی اداری شده است .

وی خواستار اختصاص مشوق‌های سرمایه گذاری ویژه در کردستان شد و گفت: تسهیل گری بانگی و صادراتی باعث می شود تا با رشد سرمایه گذاری و اشتغال، زمینه رفع کولبری زودتر حاصل شود.

تولید ناخالص کردستان کمتر از یک درصد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج هم در این جلسه با بیان اینکه تولید ناخالص داخل استان کردستان با وجود دو درصد جمعیت کشور کمتر از یک درصد است و شکاف درآمدی مردم در استان نسبت به میانگین درآمد سرانه کشوری کمتر از یک دوم است، گفت: کردستان در حوزه گردشگری و کشاورزی ظرفیت‌های قابل توجهی دارد و یکی از دروازه‌های صادرات به خارج از کشور است.

سیدکمال حسینی با بیان اینکه براساس تحلیل بودجه ملی در سال‌های متوالی با توجه به ماهیت دولتی بودن اقتصاد بیشترین بودجه کشور در اختیار شرکت‌های دولتی قرار گرفته و عملا به دلیل عدم سرمایه‌گذاری دولت‌های متعدد، کردستان از حدود 65 درصد بودجه کشور بی‌بهره بوده است، گفت: در شرایطی که بزرگترین پتانسیل استان یعنی 220 کیلومتر مرز مشترک و دروازه تجاری با اقلیم کردستان و نزدیکترین راه خشکی به دریای مدیترانه در کردستان وجود دارد، به دلیل ضعف نگاه ملی به این مهم و در اولویت قرار ندادن اهداف اقتصادی در سیاست‌های کلان موجب وضع قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، ضد تولید و ضد صادرات بوده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج اضافه کرد: معیشت حدود 30 درصد از جمعیت استان در شهرستان‌های مرزی بانه، سقز، مریوان و سروآباد در گرو تجارت و تبادلات مرزی است که اخیرا در دو بازارچه استان بازگشایی شده، اما متاسفانه آنچه برای بهره‌گیری از این ظرفیت باید انجام می شد عملیاتی نشده است.

وی گفت: منطقه آزاد صنعتی تجاری بانه و مریوان که توجیه اقتصادی زیادی در استان دارد هنوز تحقق پیدا نکرده که این نوعی بی‌انصافی است تقاضا داریم پیگیری‌های لازم در این حوزه انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ نشان داده است بودجه‌های دولتی مقطعی و کلا اقتصاد دولتی در رقابت با بخش خصوصی است و کارگشا و حلال مشکلات نیست که باز کردن دست مردم برای ایجاد کار و اشتغال ضروری است.

وی رفع مشکلات بنیادی استان را نیازمند تغییرات نگرشی است، گفت: اگر ایمان و اعتقاد راسخ به این داریم که مانند الگوهای موفق در دنیا اشتغال، معیشت مردم و اداره کشور با بهادادن به اقتصاد بخش خصوصی است باید به نظریات متولیان این حوزه احترام گذاشته شود و خارج از شعار در راستای تقویت جایگاه بخش خصوصی به دور از بازی های سیاسی و موضع‌گیری‌های فردی نگذاریم استقلال و کیان بخش خصوصی تضعیف و خدشه‌دار شود.

لزوم توجه ویژه وزارت صمت به معادن کردستان

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه 3 دشت از 9 دشت ممنوعه استان کردستان در دو شهرستان قروه و دهگلان قرار دارد که اگر به داد آنها نرسیم در آینده نزدیک با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

پرویز اوسطی با بیان اینکه بیش از 280 هزار هکتار اراضی دیم در این دو شهرستان وجود دارد که رونق آن در گرو تخصیص منابع آبی است، گفت: 3 هزار حلقه چاه آب در دهگلان و قروه وجود دارد و حدود یک سوم از تولیدات کشاورزی در دهگلان و قروه تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: مهمترین نیاز ما اختصاص اعتبارات لازم برای اتمام پروژه سامانه ژاوه، سد سورال و سنگ سیاه است.

وی با بیان اینکه معدن یکی از بخش‌های بی‌نظیر در کردستان است که یک سوم تولیدات آن در دهگلان و قروه است، از عدم ایفای مسئولیت‌های بخش معادن انتقاد کرد و گفت: عدم بهره‌مندی افراد بومی در واگذاری معادن موحب شده مردم این دو شهرستان بهره‌مندی چندانی از این معادن نمی‌برند.

وی خاطرنشان کرد: محرومترین روستاهای استان در این دو شهرستان و بیخ گوش معادن غنی هستند که ورود وزارت صمت به این حوزه را می‌طلبد.

اوسطی افزود: نیازمند ساماندهی راه‌ها در این دو حوزه هستیم و امیدواریم وزارت راه با عزم راسخ‌تری به این موضوع ورود پیدا کند.

وی اذعان کرد: دو شهرک صنعتی شماره سه قروه و سنگ سریش آباد سال‌های زیادی است بلاتکلیف مانده که امیدواریم اجرایی شود.

نماینده قروه و دهگلان در مجلس گفت: برای تامین آب شرب دهگلان و قروه پیگیری‌های لازم انجام گرفته و اگر چه تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه خاتم منعقد شده است اما اجرای این پروژه از انتظارات مردم است.

وی اظهار کرد: در حوزه طرح‌های هادی روستایی نیز بسیاری از روستاها هنوز از این طرح بهره‌مند نیستند که انتظار داریم در این حوزه اقدامات لازم صورت بگیرد.

سرمایه‌گذاری در کردستان نیازمند ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری است

رئیس خانه صنعت و معدن کردستان گفت: سرمایه‌گذاری در مناطقی مانند کردستان نیازمند ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری است و لازمه اجرای هر امری وجود قوانین حمایتی است.

سرمایه‌گذاری در کردستان نیازمند مشوق‌

رئیس خانه صنعت و معدن کردستان هم در این جلسه گفت: کردستان استانی سرشار از منابع خدادادی است که اگر آن طوری که شایسته است مدیریت شود و به کار رود از استان‌های پیشرفته و پشتیبان کشور خواهد شد.

عبدالله کاردانی با بیان اینکه پیشرفت، نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، گفت: سرمایه‌گذاری در مناطقی مانند کردستان نیازمند ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری است و لازمه اجرای هر امری وجود قوانین حمایتی است که برای رسیدن به چنین هدفی توجه به چندین مولفه که بسیار ضروری است.

رئیس خانه صنعت و معدن کردستان خاطرنشان کرد: تحقق این مهم نیازمند مشوق‌های مهم سرمایه‌گذاری مصوبه طرح توسعه و تسهیل سرمایه‌گذاری توسعه‌ای در مناطق غرب و شرق است که بیش از 10 سال از تصویب آن توسط دولت می‌گذرد در این راستا، نظارت مجلس برای اجرای این مصوبه ضروری است.

کاردانی اظهار داشت: به منظور کم کردن فاصله استان‌های غیر برخودار با میانگین کشوری لازم است قوانین الزام‌آوری در راستای همکاری صندوق توسعه ملی به استان‌هایی چون کردستان از سوی مجلس تصویب شود.

وی تصریح کرد: از آنجا که بودجه 1400 در مجلس در دست بررسی است انتظار داریم با هدف تشویق امر سرمایه‌گذاری در کردستان مجلس با استفاده از اختیارات قانونی خود بودجه‌ای اختصاصی برای کاهش بخشی از بهره بانکیِ بخش تولید مدنظر قرار دهد.

رئیس خانه صنعت و معدن کردستان عنوان کرد: موضوع بازنگری مقررات جاری و مهندسی کامل قوانین موجود توسط تیم کارشناسی که باید در راستای حمایت از تولید و عاری از موارد دست و پا گیر باشد باید جامه عمل پوشانده شود.

وی گفت: استاندار کردستان و همه دستگاه‌های ذی ربط و بانک‌ها با بخش تولید حتی‌الامکان همراه هستند که جای تقدیر و تشکر دارد امّا قوانینِ عدیده و متنوع دست و بال آنان را بسته است. لذا ورود مجلس به اصلاح قوانین متناسب با توسعه تولید ضروری است.

رئیس خانه صنعت و معدن کردستان افزود: برای درست عملیاتی کردن چنین امر مهمی باید از نظرات تخصصی (نظام جامع تشکل‌های صنعتی و معدنی) که از تجربه کافی، آگاهی لازم و دلسوزی کامل برخوردارند استفاده شود.

کاردانی گفت: بنابراین با عنایت به تخصصی‌بودن این نظام که وظایفش کاملاً تخصصی و حوزه فعالیت آن جدا از حوزه فعالیت صنفی و بازرگانی است و حوزه فعالیتش هیچ تداخلی با آنها نداشته و ندارد، استدعای بررسی و تصویب آن را که بازوی مشورتی تخصصی بسیار مؤثری برای قوای سه‌گانه است را از مجلس داریم.

وی عنوان کرد: می‌دانیم مملکت گرفتار یک جنگ اقتصادی ناخواسته و تحمیلی است و همه احاد این ملت هر یک به نحوی درگیر آن هستند، بنابراین در چنین شرایطی مملکت و تولید نیازمند وضع قوانینی است که ویژه زمان جنگ اقتصادی باشد.

کاردانی گفت: البته نظارت بر حُسن اجرای قوانین به ویژه در این برهه از زمان و در ایام بحران، بسیار اهمیت دارد و عدم اجرای قوانین، خود تخلف و قانون شکنی است که یکی از وظایف مهم مجلس همین نظارت است.

وی با بیان اینکه ارتباط مستقیم نمایندگان مردم در مجلس با تشکل‌های تولیدی را ضروری خواند و گفت: این کارموجب می شود از نزدیک از همه مسائل فرا روی تولید و اثرات آن بر توسعه منطقه، مطلع شوند، تا در امر قانون‌گذاری، دفاعیات، و حمایت‌ها با آگاهی بیشتر اقدام فرمایند.

وی اضافه کرد: استعدا داریم نمایندگان استان به صورت فصلی یا حداقل شش ماه یک بار با خانه صنعت و معدن استان به عنوان نماینده بخش تولید و گویای نظرات تمام تولیدکنندگان عزیز، جلسات مشترکی داشته باشند که نه تنها مفید و مؤثر است بلکه در راستای اهداف مجلسِ هم خواهد بود.

وی گفت: یکی از پروژه‌های بزرگ استان کردستان که به منظور جلوگیری از خام‌فروشی و با هدف ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال مناسب در نتیجه زحمات مسئولین استان ایجاد شده و بیش از 5 سال کار کارشناسی روی آن انجام شده و به تأیید وزاری وقت صمت رسیده و جزء مطالبات استان است در حال حاضر در دست اجرا است به صورت ویژه از این عزیزان استدعا می‌شود با عنایت به شروع عملیات اجرایی پروژه، به دور از بخشی نگری، در جهت تسریع در پیشرفت فیزیکی طرح همکاری‌ها و مساعدت‌های بیشتری مبذول فرمایند و تمامی تلاش خود را برای سرعت بخشیدن به کار در استان، به کار گیرند.

کد خبر 6139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha