دلایل محکمی برای محکومیت روزنامه نگاران در اقلیم کردستان ارائه نشده است

سرویس جهان- کمیته دفاع از روزنامه نگاران اعلام کرد روزنامه نگارانی که در اقلیم کردستان به زندان محکوم شده اند حکم آنها بر اساس شواهد متقن صورت نگرفته است.

به گزارش کردپرس، دولت اقلیم کردستان عراق اخیرا چند فعال رسانه ای و مدنی را به شش سال زندان محکوم کرده است. با این حال برخی فعالان حوزه رسانه و نیز کمیته دفاع از روزنامه نگاران معتقدند احکام زندان این افراد بویژه دو روزنامه نگار بر اساس شواهد محکمی صادر نشده است.

ایگناسیو میگوئل دلگادو نماینده کمیته دفاع از روزنامه نگاران در خاورمیانه و شمال افریقا در بیانیه ای به حبس دو روزنامه نگار کرد عراقی انتقاد کرد و دولت اقلیم کردستان را متهم کرد احکام زندان روزنامه نگاران بر اساس شواهد متقنی صورت نگرفته است.

وینثروپ راجر تحلیلگر و فعال رسانه ای در اقلیم کردستان که از جمله حاضران در دادگاه متمهان بوده، به کمیته دفاع از روزنامه نگاران گفته است دلالی محکمی برای اثبات جرم علیه دو روزنامه نگار ارائه نشده است. اظهاراتی که بر اساس آن این افراد محکوم شده اند همانند اظهاراتی است که عامه مردم هم درباره فساد در حکومت بیان می کنند.

بر اساس بیانیه کمیته دفاع از روزنامه نگاران، شروان شیروانی روزنامه نگار و سه فعال مدنی که به زندان محکوم شده اند، به جاسوسی برای آمریکا متهم شده و گفته شده که آنها قصد جمع آوری اطلاعات محرمانه درباره اقلیم کردستان با هدف بی ثبات کردن این منطقه را داشته اند.

بازپرس پرونده، شروانی و گوهدار زیباری را به دیدار با دیپلمات های آمریکایی و انتقال اطلاعات درباره یک ساز مان اطلاعاتی و نیز یک زندان متهم کرده اند اما کنسولگری آمریکا در اربیل راجع به این موضوع حاضر به پاسخگویی نبوده است.

کمیته دفاع از روزنامه نگاران می گوید ادله ارائه شده برای متهم کردن افراد شامل چت در رسانه های اجتماعی، عکس و صدای ضبط شده متهمان بوده است. این کمیته گفته است ادله ارائه شده و شواهدی که برای اثبات جرم ارائه شده ضعیف بوده و برای محکوم کردن متهمان قابل اتکا نبوده است.

کد خبر 6302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha