ظرفیت قنات های استان در حدی نیست که روی آن برنامه ریزی انجام شود/ مشکلات نواحی منفصل برطرف می شود

سرویس کردستان- در خصوص قنات ها و کاریزهای موجود در سطح شهرهای استان برای تامین آب گفت: در کردستان و بویژه سنندج این ظرفیت وجود دارد، اما برنامه تأمین آب سنندج از ۴ دهه قبل به این سو به شکلی بوده که از محل سد قشلاق آب شهر تأمین شده است، آبفا هم اکنون در سنندج روزانه ۲ مترمکعب در ثانیه(۲ هزار لیتر ) آب تولید می کند.

به گزارش کرد پرس به نقل از روابط عمومی آبفای کردستان، محمدحسین محمدی در توضیحاتی در مورد برخی مسائل مرتبط با این شرکت گفت: ظرفیت قناتها حتی در ۴ دهه قبل نیز به آن اندازه نبوده که برای تأمین آب شرب شهر سنندج روی آن برنامه ریزی شود، اما می توان از این پتانسیل برای مصارف صنعتی و فضای سبز و کارواش ها و .. استفاده کرد و شهرداری نیز برنامه ها و مطالعاتی در این زمینه دارد.

وی در خصوص برخی کم آبی ها در ناحیه منفصل شهر آساوله هم گفت: آساوله در حال توسعه است و عمدتا خارج از ضوابط شهرک هایی در حاشیه آن در حال ایجاد است. اما از اختیاراتی که از سال گذشته قانون به ما داده است می توانیم خدمات انشعابات غیردائم را برای این مناطق تأمین کنیم و زیرساخت هایی در حال احداث است که پس از ایجاد آنها اشنعاب هم واگذار خواهد شد.

محمدی در خصوص تعرفه های قبوض آب بهاء نیز گفت: این تعرفه ها در هر دو بخش آب و فاضلاب مشخص است. میانگین قبوض پرداختی مشترکان در شهر سنندج کمتر از ۱۲ هزار تومان است که اگر مسئله مصرف مدیریت شود، هزینه های مشترکان هم کاهش می یابد.

وی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده مندرج در قبوض نیر تصریح کرد: آبفا در این ارتباط تابع قانون مالیات بر ارزش افزوده است که مصرف کننده نهایی باید در این راستا ۹ درصد مالیات پرداخت کند و ما هم ۹ درصد مبالغ قبوض را به عنوان مالیات به حساب خزانه دولت واریز می کنیم.

محمدی خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعملی که امسال ابلاغ شده است و به دلیل جلوگیری از تعداد موارد مندرج در قبوض، همه تکالیف قانونی مانند (ارزش افزوده، توسعه آب روستایی) در آیتم (تبصره های قانونی) تجمیع می شود و از این به بعد در قبوض صادره از سوی شرکت آبفا کردستان نیز این موارد اعمال خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: اگرچه کمتر از ۱۰ درصد پتانسیل آبی استان در بخش خانگی مصرف می شود، اما شهروندان باید دقت کنند آب شرب سالم و بهداشتی با هزینه ای بالا تولید و در اختیار مشترکان قرار می گیرد و لذا باید در مصرف مدیریت کنند تا هزینه زیادی به آنها تحمیل نشود.

محمدی در پایان پیرامون برخی قطعی های برق که اخیرا در نایسر سنندج روی داده است، گفت: قطعی های اخیر برق موجب قطع برق تأسیسات پمپاژ شرکت آبفا و در نتیجه قطع آب شد که نایسر هم از این قضیه مستثنی نبود.

وی تأکید کرد: هماهنگی هایی با شرکت توزیع برق انجام شد ه است تا حتی المقدور تأسیسات آبفا دچار قطعی برق نشود و بتوانیم خدمات رسانی خود را بدون وقفه و مستمر انجام بدهیم.

کد خبر 63061

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha