آذربایجان غربی بزرگترین تولیدکننده عسل ایران

سرویس آذربایجان غربی- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این استان امسال مقام اول کشوری را از لحاظ تعداد کندو و تولید عسل به خود اختصاص داد، گفت: این استان با سهم ۲۷ درصدی، بزرگترین تولیدکننده عسل کشور است.

به گزارش کردپرس، به نقل از جهاد کشاورزی ، رضا یوسفی رضایی افزود: سالانه 22 هزار و 900 تن عسل مرغوب و در کنار آن زهر، گرده، موم، بره موم و سایر فراورده های این بخش در آذربایجان غربی تولید و عرضه می‌شود.

او با اشاره به اینکه این استان دارای بیش از یک میلیون و 428 هزار کندوی مدرن و بومی است، ادامه داد: این موضوع موجب اشتغال دائم و فصلی بیش از ۱۱ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان شده‌است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: میانگین تولید از هر کندوی مدرن ۱۷ کیلوگرم و از کندوهای بومی ۵.۵ کیلوگرم بوده و در مجموع در سطح استان، یک میلیون و 428 هزار و 398 کندو وجود دارد که از این میزان 113 هزار و 326 کندو بومی و بقیه مدرن هستند.

یوسفی اظهارکرد: در حال حاضر تعداد بهره برداران این صنعت که به طور مستقیم فعالیت دارند، ۶ هزار و 642 نفر بوده و تعداد بیش از پنج هزار نفر به صورت فصلی در زنبورستان‌ها مشغول به کار هستند.

او با بیان اینکه این استان امسال مقام اول کشوری را از لحاظ تعداد کندو و تولید عسل به خود اختصاص داد، گفت: آذربایجان غربی با ۱۶ تعاونی زنبور داری تحت پوشش در تهیه و توزیع نهاده های زنبورداری فعالیت چشم گیری را دارد.

یوسفی رضایی ادامه داد: زنبورداران استان با وجود چهار کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستان های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن ۶ کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان های مختلف در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارند.

کد خبر 635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha