اربیل و بغداد برنامه ای برای حمایت از بازماندگان حلبچه ندارند

سرویس جهان- خبرگزاری فرانسه نوشت نه مقامات اقلیم کردستان و نه مقامات دولت فدرال عراق، برنامه خاصی برای حمایت از بازماندگان حمله شیمایی رژیم صدام حسین به شهر حلبچه که در سال 1988 اتفاق افتاد ندارند.

به گزارش کردپرس، 16 مارس 1988 یادآور جنایتی هولناک از سوی رژیم صدام حسین علیه کردها در حلبچه است. حمله شیمایی به حلبچه که 5000 کشته و دهها هزار زخمی بر جای گذاشت بخشی از کمپین رژیم صدام برای سرکوب کردهای این کشور بود.

خبرگزاری فرانسه در سالروز فاجعه حلبچه گزارشی در مورد این اتفاق هولناک تهیه کرده و تاکید کرده است مردم حلبچه 33 سال است این زخم را با خود دارند و همچنان به دنبال اجرای عدالت در مورد عاملان جنایت و جبران مافات از سوی دولت اقلیم کردستان و یا دولت مرکزی عراق هستند.

این خبرگزاری اشاره کرده است به جز اعزام مجروحان شیمایی به ایران و درمان آنها در این کشور، برنامه خاص دیگری برای مراقبت از زخم خوردگان حمله شیمیایی حلبچه وجود ندارد.

لقمان عبدالقادر، مسئول جمعیت قربانیان شیمیایی حلبچه به فرانس پرس گفته است نه مقامات دولت اقلیم کردستان عراق و نه مقامات دولت فدرال، برنامه ای برای حمایت از بازماندگان و یا زخم خوردگان این جنایت ندارند. او که شش تن از اعضای خانواده اش را در جریان این حمله از دست داده، به AFP گفت: 486 تن از افرادی که در این جنایت زخمی شدند آسیب های جدی دیده اند و همچنان درد این جنایت با آنها همراه است.

این خبرگزاری با اشاره به گم شدن تعداد زیادی از اطفال حلبچه در جریان آشوب بمباران این شهر، یکی دیگر از معظلات این جنایت را تلاش ناکام برای یافتن کودکانی دانسته که اکنون به بزرگسالی رسیده اند.

ایاد آراس مسئول کمیته محلی دفاع از کودکان گم شده حلبچه به خبرگزاری فرانسه گفت همچنان هیچ اثری از 142 کودک گم شده حلبچه در جریان حمله شیمایی یافت نشده است.

اما حلبچه ای ها از اجرای عدالت در مورد عاملان جنایت حلبچه هم ناامید شده اند زیرا به گفته آنها، صدام حسین به عنوان عامل اصلی، به خاطر این جنایت محکوم نشد و محاکمه 25 شرکت خارجی نیز به خاطر همکاری با رژیم صدام به جایی نرسیده است.

لقمان عبدالقادر معتقد است زمان در حال از دست رفتن است زیرا تاکنون 116 تن از بازماندگان این جنایت از دنیا رفته اند و هنوز اقدام خاصی برای محاکمه عاملان صورت نگرفته است.

کد خبر 6443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha