ترکیه از کنوانسیون استانبول برای پیشگیری از خشونت بر علیه زنان خارج شد

سرویس ترکیه - با تصمیم اردوغان ترکیه از کنوانسیون استانبول برای پیشگیری از خشونت علیه زنان خارج شد و اجرای مفاد این کنوانسیون را متوقف کرد.

به گزارش کردپرس، کنوانسیون استانبول با دستور رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP)، فسخ شد. این تصمیم با انتشار تصویر برگه رسمی با امضای اردوغان امروز صبح در روزنامه های رسمی ترکیه به اطلاع عموم رسید.

در این نامه رسمی آمده است: "کنوانسیون همکاری رسمی با اتحادیه اروپا برای «مبارزه با خشونت بر علیه زنان و پیشگیری از خشونت خانگی علیه زنان»، که در تاریخ 11.05.2011 از طرف رجب طیب اردوغان رئیس جمهور به نمایندگی از کشور ترکیه، امضا شده و در تاریخ 10.02.2012 و به شماره 2012/2816 در هیات وزیران به تصویب رسیده بود، با توجه به ماده 3 فرمان شماره 9 ریاست جمهوری فسخ شد."

کنوانسیون استانبول چیست و شامل چه مواردی می شود؟
کنوانسیون استانبول که از سال 2014 در ترکیه به اجرا درآمد، سازوکارهایی برای جلوگیری از خشونت علیه زنان فراهم کرده و کشورهای امضا کننده را ملزم به انجام اقدامات قانونی برای حمایت از قربانیان خشونت می کند. کنوانسیون استانبول توسط اتحادیه اروپا در 11 مه 2011 به امضا گذاشته شد و از 1 آگوست 2014 لازم الاجرا شد.
این کنوانسیون که نام کامل آن "کنوانسیون اتحادیه اروپا در زمینه پیشگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی" است، برابری زن و مرد و ایجاد سازوکارهایی برای جلوگیری از خشونت علیه زنان را پیش بینی کرده است. هدف این کنوانسیون نه تنها حمایت از زنان بلکه حمایت از همه افراد در برابر خشونت خانگی است.
در این کنوانسیون آمده است: "کشورهای امضا کننده تشویق می شوند که این کنوانسیون را در مورد همه قربانیان خشونت خانگی اعمال کنند. طرفین در اجرای مفاد این کنوانسیون توجهی ویژه مبتنی بر جنسیت به زنان قربانی خشونت خواهند داشت."

این کنوانسیون همچنین از نظر پیشگیری از خشونت و حصول اطمینان از برابری جنسیتی مسئولیت هایی را به عهده دولت های طرف قرارداد می گذارد.
گفتنی است بر اساس آمار سایت «جنایت بر علیه زنان را متوقف خواهیم کرد» تنها در یک سال گذشته کشته شدن 471 زن به دست مردانی که اغلب از اعضای خانواده و نزدیکان بوده اند در ترکیه رسانه ای شده است. تنها در دو ماه ابتدایی سال جاری (ژانویه و فوریه) کشته شدن 77 زن به شکلی فجیع رسانه ای شده است. آمار واقعی جنایت بر علیه زنان چند برابر آمار اخباری است که رسانه ای می شوند. در سالهای اخیر خشونت بر علیه زنان در ترکیه به امری بسیار عادی و روزمره تبدیل شده است.

کد خبر 6657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha