دلایل عدم انتخاب اعضای کُرد در دادگاه فدرال عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان- شورای عالی قضائی عراق در حالی نام 7 عضو از مجموع 9 عضو دادگاه فدال این کشور را انتخاب و اعلام کرد که نام اعضای کُرد آن اعلام نشده است و دلیل آن نیز عدم ارائه نام قاضی های مورد نظر توسط شورای عالی قضائی اقلیم کردستان عنوان شده است.

به گزارش کردپرس، شورای عالی قضائی عراق روز چهارشنبه 4 فروردین / 24 مارس، نام 7 عضو از مجموع 9 عضو دادگاه عالی فدرال عراق از جمله رئیس، نایب رئیس، 5 عضو اصلی و سه عضو علی البدل را انتخاب و اعلام کرده و قرار است لیست این افراد برای تائید و آغاز به کار رسمی به برم صالح رئیس جمهور عراق ارائه شود.

اما در حالی که طبق قوانین عراق باید دو تن از 9 عضو دادگاه فدرال و یک عضو علی البدل، از قضات کُرد اقلیم کردستان باشند، نام نامزدهای کُرد در لیست اعلام شده وجود ندارد و سایت خبری خندان گزارش داد که هنوز نام قضات کُردی که نامزد عضویت در دادگاه فدرال هستند از سوی شورای عالی قضائی اقلیم به شورای عالی قضائی عراق اعلام نشده است.

حاکم شیخ لطیف کارشناس حقوقی در اقلیم کردستان، در این مورد به سایت خبری خندان گفت که قانون دادگاه فدرال عراق که در مجلس این کشور تصویب شد، تاکید می کند که اعضای دادگاه فقط باید از قضات بوده و افراد مذهبی در آن حضور نداشته باشند، اما از نظر اجرایی دچار اشکالاتی است و از نظر حقوقی نوعی از دیکتاتوری قضائی را در تعیین اعضای دادگاه ایجاد می کند، زیرا شورای عالی قضائی به تنهایی اعضای دادگاه را تعیین می کند.

وی با اشاره به اینکه تعیین اعضای دادگاه بر اساس سیستم سهمیه بندی و در نظر گرفتن شروط مورد نظر صورت گرفته و بیشتر اعضا نیز از همان اعضای شورای عالی قضائی عراق هستند، گفت که پیشتر می بایست شورای عالی قضائی 27 نامزد عضویت دادگاه فدرال را معرفی می کرد و از این تعداد، 9 نفر توسط رئیس جمهور انتخاب می شدند.

خندان گزارش داده که هنوز شورای عالی قضائی اقلیم کردستان نامزدهای عضویت در دادگاه فدرال عراق را از میان قضات کُرد اقلیم، انتخاب نکرده و پیش بینی می شود این نامزدها از میان قضات دادگاه های تجدید نظر اربیل و سلیمانیه انتخاب شوند.

یکی از وظایف اصلی دادگاه فدرال عراق تائید نتایج انتخابات این کشور است.

نام اعضای جدید دادگاه فدرال نیز به این صورت اعلام شده است:

جاسم محمد عبود رئیس کمیته نظارت قضات به عنوان رئیس دادگاه فدرال

سمیر عباس رئیس دادگاه جرائم الانبار به عنوان نائب رئیس و اعضای اصلی: غالب عامر رئیس دادگاه تجدید نظر واسط، حیدر جابر رئیس دادگاه تجدید نظر نجف، ایوب عباس عضو دادگاه تجدید نظر، حیدر علی نوری، خلف احمد عضو دادگاه تجدید نظر استان صلاح الدین.

همچنین نام خالد طاها، عادل عبدالرزاق و مونظر ابراهیم به عنوان اعضای علی البدل اعلام شده است.

کد خبر 6847

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha