فروش روغن به ازای خرید سه کالای دیگر در کردستان!

سرویس کردستان- از زمانی که کالاهایی مانند روغن در کردستان نایاب شده است، فروشگاه های زنجیره ای برای اینکه یک بطری روغن را به مشتریان بفروشند عنوان می کنند که در صورت خرید چند کالای دیگر، روغن به آنها فروخته می شود!

به گزارش خبرگزاری کُردپرس، فروشگاه های زنجیره ای که از زمانی که به صورت انبوه در سراسر کشور شروع به فعالیت کرده اند، هربار تخلفات جدیدی از آنها سر می زند تخلفاتی از جمله تخفیف های دروغین، تفاوت قیمت روی جلد و فاکتور و حالا هم حدود چند ماه است که روی به فروش اجباری آورده اند و مشتری را مجبور می کنند در ازای خرید یک قلم کالا، دو یا سه قلم دیگر باید خریداری شود. به ویژه از زمانی که روغن نایاب شده، از این موضوع سوء استفاده کرده و فروشندگان، اقدام به فروش اجباری برخی کالاها در کنار روغن می کنند؛ موضوعی که باعث شوک دیگری به بازار شده است.

یکی از مشتریان در یکی از فروشگاه های زنجیره ای می گوید: برای خرید روغن به یکی از فروشگاه های قروه مراجعه کردم تا یک بطری روغن مایع خریداری کنم اما فروشنده به من گفت باید در کنار یک روغن، یک بسته ماکارونی، یک قوطی رُب و یک تُن ماهی هم بخرم!

او با گلایه مندی عنوان کرد: نباید این‌طور باشد؛ من نیازی به خریدن و یا دیگر کالاها ندارم و پول چندانی هم برای خرید یکجای این محصولات نداری اما اگر آنها را نخرم به من روغنی نمی‌فروشند؛ از سویی، تاریخ انقضای رُب و تن ماهی هم نزدیک بود یعنی عملاً هیچ عایدی برای من نداشت که آن را اجباراً بخرم بنابراین از مسئولین می‌خواهیم تا به داد ما برسند، واقعاً شرایط اقتصادی خوبی نداریم که برای خرید کالای مورد نیازمان اقدام به خرید کالاهای دیگری که نیازی به آنها نداریم بکنیم و هزینه‌ای هم برای آن در نظر بگیریم.

در یکی از این فروشگاه ها در سنندج هم، پوشک بچه مولفیکس با تخفیف به خریداران عرضه می شود اما در کنار آن باید فرد خریدار، یک بسته چای هم که به همراه آن است، خریداری کند و پول آن را هم جداگانه پرداخت کند و در واقع یک بسته چای به خریدار قالب می شود تا بتواند از تخفیف پوشک بچه بهره مند شود! به این ترتیب نوع کلاهبرداری این فروشگاه ها در حال تغییر است و از این طریق محصولاتی که پیش از آن مشتری برای آن وجود نداشته و در واقع روی دست شان مانده است، به فروش می رسانند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: آزادی انتخاب کالا باید از سوی فروشندگان عمده و خُرد مورد احترام قرار گیرد، بنابراین اجبار بر فروش کالایی برخلاف تمایل خریدار ممنوع است.

او ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که طی ماه های اخیر برخی شرکت‌های پخش یا عرضه کنندگان کالا اعم از عمده و خرده فروشی با سوء استفاده از حساسیت‌های مردمی نسبت به برخی از اقلام اساسی مانند روغن در بازار، اقدام به فروش اجباری کالاهای بی کیفیت، کم تقاضا و یا نزدیک به تاریخ انقضای به مشتریان می‌کنند.

به گفته رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، تحمیل هزینه‌های اضافی و فرصت طلبی در فروش اجباری کالا، مردود و برخورد تعزیراتی با متخلفان به عنوان حق قانونی مصرف کنندگان است بنابراین در شرایط کنونی نظارت‌های بیشتر در این راستا ضروری است.

این نوع بی اخلاقی ها در فروشگاه های استان کردستان مدت هاست که وجود دارد اما سازمان صمت هنوز هیچ اقدامی برای این مسئله نکرده و این مسئله باعث تحمیل هزینه های اضافی به مردم شده است این در حالی است که مردم کردستان توان اقتصادی پایین تری نسبت به سایر مناطق کشور دارند بنابراین انتظار می رود با این نوع بی اخلاقی ها در بازار با جدیت برخورد شود و بازار کردستان برای رهایی از این مسائل نیازمند کنترل و نظارت دقیق سازمان صمت است و باید با قاطعیت دست سودجویان و گران‌فروشان را از این بازار کوتاه کرد نه اینکه به پخش یک شوی تبلیغاتی از تلویزیون اکتفا و از آن طرف بازار به امان خدا رها شود.

کد خبر 6889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha