HDP هرگز منحل نخواهد شد / حکومت به خاطر ستم به زبان کردی عذرخواهی کند

سرویس ترکیه - علی باباجان رئیس حزب DEVA از حکومت اردوغان خواست تا به دلیل ستم به زبان کُردی از مردم عذرخواهی کند.

به گزارش کردپرس، به نقل از گازته دیوار، علی باباجان رئیس حزب دموکراسی و پیشرفت ترکیه (DEVA) در اولین کنگره استانی حکاری سخنرانی کرد. باباجان از وان وارد حکاری شد و در مسیر با اصناف، کسبه و مردم گفتگو کرد.
باباجان با انتقاد از سیاست خارجی حکومت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور گفت: "من از اصطلاح سیاست خارجی برای این حکومت استفاده نمی کنم چون سیاست خارجی ندارد. ما در تاریخ جمهوری خود اصلی مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر را داشتیم. حکومت همه این ها را نقض کرده است. آنها به جای ایجاد صلح خودشان در جنگ ها مشارکت می کنند."
رئیس حزب DEVA با بیان این که وزرای حکومت اردوغان هیچ کاره اند و تصمیم گیر اصلی اردوغان است گفت: "آنها حتی به خودشان هم اعتماد ندارند ولی انتظار دارند ما به آنها اعتماد کنیم. وزیر بهداشت قول واکسن می دهد ولی عمل نمی کند. وزیر کشاوری، کشاورزی را نابود می کند. وزیر دیگر استعفا می دهد و نوچه های مجازی وزیر دیگر شروع به ترور شخصیتی وزیر مستعفی می کنند. اردوغان کنگره های شلوغ پر از جمعیت برگزار می کند و به این کارش افتخار می کند. اردوغان مرتبا قانون اساسی را نقض می کند. بیکاری و فقر افزایش یافته و این نتیجه کارهای اردوغان است. آقای اردوغان آیا به این کارها افتخار می کنید؟"

باباجان با انتقاد از رویکرد حکومت درباره زبان کُردی گفت: "من یک توصیه به حکومت دارم. روی تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر بنویسید عذرخواهی می کنیم. برای این که حق رای مردم را غصب کردید عذرخواهی کنید. برای این که زبان کُردی را به «زبانی غیر قابل فهم» تبدیل کردید عذرخواهی کنید. از ملتی که به خاطر تصمیمات خودسرانه شما فقیر تر شده اند عذرخواهی کنید."

او با اشاره به پرونده انحلال حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) گفت: "آنها با اعتماد مردم چه کردند؟ رای 6 میلیون نفر را که دومین حزب اپوزیسیون مملکت را تشکیل می داد نادیده گرفتند. هیچ کاری برای پایان تنش نمی کنند. حزب منحل نخواهد شد. این حزب منحل نخواهد شد."
باباجان بارها فریاد زد این حزب منحل نخواهد شد شد و ادامه داد: "مسیر ما از آزادی و حقوق بشر می گذرد. حکومت اردوغان بقای شخصی خودش را بالاتر از منافع این ملت می داند و کشور را در هزارتوی خشونت گرفتار می کند. سیاستمداران و روزنامه نگاران را وسط خیابان کتک می زند. ما با او همراهی نخواهیم کرد."

کد خبر 7060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha