توافقنامه شنگال در بن‌بست

سرویس جهان- اندیشکده شورای آتلانتیک با اشاره به اینکه هیچ کدام از بندهای توافقنامه شنگال اجرا نشده، وضعیت کنونی آن را بن‌بست توصیف کرده و بر لزوم جدی شدن طرفین بویژه اربیل و بغداد برای اجرای بندهای آن تاکید کرده است.

به گزارش کردپرس، اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق حدود هفت ماه پیش بر سر عادی سازی وضعیت منطقه ایزدی نشین شنگال از جمله خروج برخی نیروها از جمله پ.ک.ک توافق کردند. با این حال هنوز توافقنامه به اجرا در نیامده است.

اندیشکده شورای آتلانتیک, در تحلیلی پیرامون وضعیت این توافق، با اشاره به این که هیچ کدام از بندهای آن به طور کامل اجرا نشده، تاکید کرده است که اجرای آن به بن‌بست خورده است.

این اندیشکده یکی از علل به بن بست رسیدن توافقنامه شنگال را عدم تعیین زمانبندی اجرای بندهای آن،از جمله این که کدام بندها اول اجرا شود، دانسته است.

یکی دیگر از علل عدم اجرای توافق عدم مشورت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق با نهادهای محلی در شنگال عنوان شده است.

از جمله موانع دیگر اجرای توافقنامه شنگال عدم توافق برای تعیین فرماندار و ناتوانی دولت مرکزی در متقاعد کردن پ.ک.ک برای خروج مسالمت‌آمیز از شنگال عنوان شده است.

اندیشکده شورای آتلانتیک توصیه کرده است که اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق لازم است برای تضمین اجرای آن با کشورهای همسایه نیز مذاکره کنند.

کد خبر 7184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha