به گزارش خبرگزاری کردپرس، «محمدرضا رستم پور» اظهار کرد: شعر ایلام ریشه داراست و گذشته از گنجینه بسیار با ارزشی که در زمینه ادبیات شفاهی داریم و شعرهای ناب و شاعران گمنامی که قرن ها پیش در ذهن و زبان مردم حفظ شده اند ونامهای درخشانی هم در شعر رسمی کردی داریم. در دوران صفویه و قاجاریه آثار خوبی به صورت مکتوب به یادگار مانده است تا برسیم به دهه ۵۰ ، تا این دهه ارتباط شعری ایلام فقط با مرزهای جغرافیایی کردنشین بود یعنی فقط کسانی که زبان و شعر کردی را بلد بودند با شعر ما در ارتباط بودند هرچند مستنداتی وجود دارد که حتی در دوره صفویه شعر فارسی داشته ایم در دوره قاجار هم همینطور اما این آثار چنان قوتی نداشته اند که با آثار فارسی رسمی رقابت یا همنشینی نمایانی داشته باشند برای همین صدای آنها از مرزهای جغرافیایی کرد فراتر نرفته است.
رگه های حضور شعر ایلام در مجلههای حرفه ای و تخصصی مثل فردوسی
شاعر مجموعه «از زبان زخمها» گفت: از اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه رگه های حضور شعر ایلام در مجلههای حرفه ای و تخصصی مثل فردوسی و... چاپ آن زمان و آن دوران کم کم خود را نشان می دهد در دهه ۶۰ در واقع هم شعر کردی و هم شعر فارسی رونق خود را کم کم به رخ می کشند.
رستمپور تصریح کرد: در این دهه کارگاههای تخصصی شعر برگزار شد و این قدم های اولیه کم کم تا اوایل دهه ۷۰ پر رنگ تر شد. اوایل دهه هفتاد دوران طلایی شعر ایران، علی الخصوص رونق شعر فارسی و کردی است و به این دلیل است که شعر کردی ریشه خود را حفظ کرده بود و شاخه های جوان فارسی و کردی با توان بیشتری رشد کردند.
شاعر مجموعه «نام دیگر نیامدن» گفت: اتفاق دیگری که در دهه هفتاد شاهد آن بودیم بالا آمدن شعر کردی و فارسی آن هم به صورت نوین بود، راهاندازی انجمنها یکی دیگر از گامهای موثر در این راستا است که بنده به یاد دارم در اوایل دهه هفتاد انجمن شعری که در ایلام برگزار میشد به علت بالا بودن ظرفیت ادبی حتی از استانهای همسایه هم شرکت می کردند.
رستمپور ادامه داد: چاپ نشریه های مختلف مجلههای ادبی رونق محافل دانشگاهی، ارتباط گیری شاعران استان با مرکز کشور کم کم تواناییهای ایلام را در زمینه شعر با نمایان شدن چهره هایی شاخص به خوبی به رخ کشید.
وی ادامه داد: شاعران ایلامی با محافل و انجمن های تهران ارتباط خوبی در این دهه برقرار کردند تعدادی از شاعران دانشجوی دانشگاههای معتبر تهران بودند و با محافل آنجا ارتباط برقرار کردند و هم زمان تعدادی نیز که روحیه پر نشاط و پرانرژی ادبی بالایی داشتند از همین ایلام با شاعران و منتقدان درجه یک مجلههای تخصصی آدینه و دنیای سخن و ....ارتباط برقرار کردند.
کپی «حنجره زخمی تغزل» را از محمدعلی قاسمی گرفتم
شاعر مجموعه «ضیافت زخم» تصریح کرد: یادم هست در سایهی همین ارتباطها ما که جوان تر بودیم کتاب های کم یاب و ناب شعر روز را از طریق همین بزرگان به دست می آوردیم . کتاب «حنجره زخمی تغزل» را من به صورت کپی از محمدعلی قاسمی گرفتم که از طریق بهروز سپیدنامه وارد جمع ادبی ایلامیها شده بود این کتاب در آن دوره خیلی مهم و کمیاب بود و داشتنش واقعا به پیشرفت غزل ما کمک می کرد و کتاب های زیادی در همین راستا .... به این مهم پاگرفتن کیوسک های مطبوعاتی که ریسک اقتصادی می کردند و نشریات تخصصی را روی کیوسک می گذاشتند باید اضافه شود و کم کم در ویترین این کیوسکها نشریات تخصصی ادبی پرفروشی خود را به رخ کشیدند و باعث استقبال بیشتر دکه های مطبوعاتی از این آثار شد.
دهه هشتاد دهه ثمر دادن شعر و دهه ۹۰ چیدن ثمره های شعری استان
رستمپور گفت: کم کم این ظرفیت های شعری نظر مسئولان استان را جلب کرد و در آن زمان مسئولان استانی به دلیل ظرفیت استان به فکر راهاندازی شب شعر افتادند و کم کم شعر، به هنر برجسته استان تبدیل شد.
وی با بیان اینکه میتوانیم از دهه ۶۰ به عنوان دهه کاشتن نهال تازه ی شعر کردی و نونهال شعر فارسی، دهه هفتاد دهه ریشه دواندن و گسترش شعر و از دهه هشتاد دهه ثمر دادن شعر و دهه ۹۰ چیدن ثمره های شعری استان یاد کنیم، ادامه داد: الان در کشور شعر استان شعر تثبیت شده و شناخته شده است در دهه هفتاد یک نوع شعر کردی جدید به وجود آمد که با شعر های قبل از آن تفاوت هایی داشت.
"موج"، کیوسک و رادیو
شاعر مجموعه «خانم فنوباربیتال» در ادامهی این نشست اظهار کرد: در دهه هفتاد شعر مدرن کردی هم پا به پای شعر فارسی خود را به رخ کشید به عنوان مثال همان غزل معروف کردی ظاهر سارایی به نام «موج» را میتوان شروع شعر نوین کردی ایلامی دانست و می توان این رویکرد را حاصل ارتباط گیری شاعران ایلامی با شاعران کشور دانست.
وی ادامه داد: حضور شاعران ایلامی در جشنواره های کشوری، پرداختن اصحاب رسانه به موضوع علی الخصوص رادیو، گام های موثری است که در دهه ۷۰ در این حوزه برداشته شد و از شعر دهه ۹۰ استان می توان به عنوان شعر شناسنامه دار یادکرد. واقعا در معرفی و گسترش شعر به روز استان را رادیو هم به دلیل حضور شاعران در جایگاههای گوینده و نویسنده و تهیه کننده نقش مهمی داشت.
شاعر مجموعه «یادگاری با پلنگ مرده» گفت: یکی از نشانههای پویایی شعر این است که در هر دهه بتوان چهرهای را به حوزه ادبیات و شعر معرفی کرد و دهه نود یک دهه امیدوارکننده برای شعر ایلام است ضمن اینکه بنده مخالف نسل بندی در شعر هستم و از این گذشته بنده به رکود شعر در این دهه اعتقادی ندارم و به این معنا که اگر رکودی هست از ناحیه مخاطب و از ناحیه شعر است زیرا موضوعاتی که از طرف مخاطب جستجو میشود را نمیتوان در حوزه شعری و درون مایه شعر دهه ۹۰ جستجو کرد.
رستم پور در ادامه به عوامل تاثیرگذار در رونق شعر ایلام اشاره کرد و گفت: در دهه ۷۰ ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری توانستند گام های خوبی را بردارند و در دهه ۸۰ آغاز به کار انجمن های ادبی در حوزه کودک و نوجوان توسط کانون پرورش فکری نیز به این جریان پیوست که رونق خاصی به شعر داد.
شاعر مجموعه «ضیافت زخم» با اشاره به نقش گروه های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های استان، تصریح کرد: با اختصاص پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به بررسی شعر ایلام در حوزه ادبیات از دهه ۸۰به بعد ، توانسته گام و راه و روشی روشن را فرا روی شعر ایلام گذاشته و ابعاد شعر ایلام در حال شناسایی است.
چشمانداز شعر ایلام؛ امیدوارکننده و حرفه ای
محمدرضا رستم پور درباره چشمانداز شعر ایلام، معتقد است: دورنما و چشم انداز شعر ایلام کاملاً حرفهای است و اگر یک سری ساز و کارها در ادبیات کشور این اجازه را بدهند شعر ایران می تواند به حق خود دست پیدا کند.
وی تاکید کرد: آینده هرچیز از حال آن مشخص است چرا که وضعیتی که ما امروزه از شعر ایلام میبینیم وضعیت رو به رشد و روبه توسعه است و شعر در ایلام همچنان جریان دارد.
گفتگو و تنظیم: مجید کیان
نظر شما