طرح مطالعاتی مهار خروج آب از مرز باشماق مریوان در دست اجرا است

گروه استانها - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: برنامه هایی برای مهار و جلوگیری از خروج آبهای سطحی از مرزهای استان به سمت خارج از کشور را در مریوان داریم که از جمله آن احداث سازه‌های گابیونی و ملاتی است.

به گزارش کُردپرس، سعدی نقشبندی در دیدار با رییس دادگستری شهرستان مریوان اظهار داشت: سال گذشته در ۱۱ زیرحوضه هشت شهرستان استان، ۱۳۰ سازه آبخیزداری و آبخوانداری با ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا شده است.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها در ۱۴۴ روستای استان اجرا و در مجموع بیش از هشت هزار خانوار از مزایای آن بهره‌مند شدند، افزود: دشت قزلجه سو در مریوان یکی از رودخانه های بزرگ استان را دارد که آب آن به سمت باشماق رفته و از کشور خارج می شود و در همین زمینه طرح مطالعاتی در دست اجراست تا از خروج آب این رودخانه جلوگیری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به تخریب بستر رودخانه دشت قزلجه سو به واسطه برداشت های مجاز و غیرمجاز شن و ماسه اشاره کرد و ادامه داد: با اجرای طرحهای آبخوانداری و آبخیزداری در این دشت علاوه بر کنترل آبهای سطحی می توان به ساماندهی بستر رودخانه هم کمک کرد.

نقشبندی با بیان اینکه سال گذشته نقشه کاداستر در یک میلیون و ۳۲۸ هزار و ۶۲ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان انجام شد، یادآور شد: این میزان در مقایسه با چهار سال قبل از آن چهار برابر افزایش داشت.

وی بیان کرد: طرح تهیه نقشه کاداستر برای عرصه‌های منابع طبیعی استان از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است و تا سال ۱۳۹۸ در مجموع ۲۵۷ هزار و ۱۲۹ هکتار انجام گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کردستان گفت: روند تهیه نقشه کاداستر برای عرصه‌های منابع طبیعی کردستان سال گذشته در قالب طرح جهشی ۹۹*۹ در ۸۱۲ روستا ( پلاک اصلی) انجام و ۲ هزار و ۴۰۳ برگ سند تک ‌برگ جدید بنام دولت جمهوری اسلامی ایران با نمایندگی سازمان جنگلها، مراتع و ابخیزداری کشور تثبیت شد.

پروانه‌های چرای دام در مراتع مریوان نیازمند بازنگری است

رییس دادگستری مریوان نیز در این نشست با اشاره به ضرورت بازدارندگی آرای قضایی برای متخلفان عرصه های طبیعی اظهار کرد: قانون به قضات این اجازه را داده است که با احکام مناسب علاوه بر برخورد با متخلفان، زمینه فرهنگسازی را هم فراهم آورند.

علیرضا جعفری افزود: تبدیل احکام جزایی جایگزین حبس برای متخلفان عرصه های طبیعی و الزام آنان به کاشت نهال و حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی از جمله راههای است که می تواند به فرهنگسازی مناسب کمک کند.

وی به وضعیت ویژه مریوان از نظر وجود جنگل و پوشش گیاهی مناسب اشاره کرد و ادامه داد: پروانه‌های چرای دام نیازمند بازنگری مناسب است تا بازدارندگی لازم را برای مقابله با تخلف داشته باشد.

کد خبر 7451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha