کاهش جمعیت روستای جنگ زده «بلاو» سردشت در عدم خدمات رسانی ها

سرویس آذربایجان غربی- «بلاو»، نام روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی است که به دلیل مشکلات فراوان در حوزه راه، با کاهش شدید جمعیتی روبه رو شده است، موضوعی که با سیاست های دولت در این استان در راستای تثبیت جمعیت روستایی و کاهش مهاجرت ها هم خوانی ندارد.

به گزارش کردپرس، این روستا در دهستان گورک در شهرستان سردشت و شهر تازه تصویب شده ربط قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۸۹نفر (۳۰ خانوار) بوده است. در آخرین سرشماری جمعیت روستا به 61 نفر کاهش یافت و اکنون تنها 12 خانوار در این روستای کوچک در شهرستان مرزی و محروم سردشت باقی مانده اند.

12 خانواری که هم اکنون هم با مشکلات زیادی از جمله در حوزه حمل و نقل و راه روستایی روبه رو هستند و همین مشکلات راه، سبب شد که روستایی بلاو در شهر تازه مصوب شده ربط،در نهایت به این تعداد جمعیت کاهش یابد.

وضعیت تنها راه دسترسی روستای بلاو، به علت جاده نامناسب و نبود امکانات در سال های اخیر به 12 خانوار کاهش پیدا کرده است. روستایان در فصل پائیز و زمستان مجبورند از چهارپایان برای رفت و آمد استفاده کنند.

گزارش های محلی حاکی است که؛ ساکنان روستا بارها برای شن ریزی و آسفالت جاده به فرمانداری مراجعه کرده اند، اما نتیجه ایی کسب نکرده اند و وضعیت تنها راه دسترسی روستا علیرغم سرمای سوزناک و بارش شدید برف و باران در این منطقه، همچنان بلا استفاده است.

روستای بلاو در زمان جنگ تحمیلی بارها بمباران شده است و بعد از جنگ هم به حال خود رها شده است.

به گزارش کردپرس، سال گذشته، دهستان «نازلو شمالی» در شهرستان ارومیه به عنوان پایلوت بررسی علت مهاجرت روستاییان به شهر اجرا و مطالعات لازم در این حوزه انجام شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی زمستان سال گذشته در دومین جلسه کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد و حاشیه نشینی گفت: هدف از اجرای این طرح کنترل و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها با ایجاد طرحهای اشتغال زایی و تشویقی است.

به گفته مرتضی حاتمی؛ اگر مهاجرت روستائیان در مبداء کنترل نشود در مقصد دچار مشکل خواهیم شد وهدف این طرح رسیدن به اهداف تعیین شده در ماده 80 برنامه ششم توسعه، یعنی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی به میزان 25 درصد تا پایان برنامه ششم توسعه است.

دولت در 6 سال گذشته برنامه تثبیت جمعیت روستایی را از اولویت های خود در استان‌ آذربایجان غربی قرار داده و سعی کرده در تامین زیرساخت‌ها و کمک به معیشت روستائیان اقدامات لازم را انجام دهد.

شناسایی نیازها، وضعیت سکونت‌گاه‌های روستایی، میزان جمعیت جوان روستاهای هدف، روحیه مشارکت پذیری در روستاها و وضعیت بهداشت شاخص‌هایی است که در بررسی علل مهاجرت روستاییان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

اما در این بین روستای جنگ زده "بلاو" در شهرستانی که اولین شهر قربانی سلاح های شیمیایی در جهان است، فراموش شده است و مردم آن چاره ایی جز مهاجرت پیش روی خود ندیدند!

کد خبر 824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha