دختر کُرد ایزدی برنده جایزه نوبل صلح شد

<p>سرویس جهان- نادیا مراد، دختر کرد ایزدی و سفیر حسن نیت سازمان ملل، که از سوی داعش مورد خشونت قرار گرفته بود، از سوی آکادمی نوبل به همراه پزشکی از کنگو برنده جایزه صلح نوبل اعلام شد.

به گزارش کردپرس به نقل از سی ان ان، کمیته انتخاب برندگان آکادمی نوبل امسال دو فعال حوزه زنان را شایسته اعظای جایزه صلح نوبل دانست. این جایزه به نادیا مراد، دختر کُرد ایزدی که پس از هجوم داعش به منطقه شنگال به اسارت این گروه درآمد و سپس توانست فرار کند اعطا شده است. همچنین دکتر دنیس موکویگی، پزشک انسان دوست که در زمینه نجات زنان از خشونت جنسی در کنگو فعال بوده، دیگر برنده ین جایزه اعلام شده است.

کمیته جایزه صلح نوبل، جایزه امسال را به خاطر فعالیت های گسترده این دو فعال در حوزه جلوگیری از خشونت جنسی علیه زنان، به صورت مشترک به آنها اعطا کرده است.

رئیس کمیته نوبل گفته است این دو در نبرد علیه چنین جرایمی "نقشی حیاتی" داشته‌اند.

نادیا مراد به همراه تعداد زیادی از زنان و کودکان کرد ایزدی، در سال 2014 در منطقه شنگال از سوی گروه تروریستی داعش به اسارت گرفته شدند. داعش زنان و دختران جوان را به عنوان برده جنسی به فروش می گذاشت. نادیا مراد پس از فرار از دست داعش، توانست مسئله مهم استفاده جنسی داعش از زنان جوان را به عنوان یکی از رفتارهای غیرانسانی این گروه به دنیا معرفی کند.

بی بی سی در مورد دنیس موکوویگی، دیگر برنده جایزه صلح نوبل نوشت: دنیس موکویگی و همکارانش در کنگو نزدیک به سیصد هزار قربانی تجاوز را مورد درمان قرار داده‌اند و تجربیات فراوانی در زمینه درمان صدمات ناشی از خشونت‌های جنسی دارند.

سازمان ملل در سال 2016، نادیا مراد را به عنوان سفیر حسن نیت خود انتخاب کرد.

کد خبر 87603

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha