دلیل بیماری روستای «دریاس» مهاباد هنوز مشخص نیست/ 85 نفر مسموم شدند

سرویس آذربایجان غربی- نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل اصلی بیماری ناشناخته در روستای «دریاس» از توابع مهاباد هنوز قطعی نشده و اکیپ اعزامی از تهران مستقرشده تا نتیجه نهایی را اعلام کند.

جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی به خبرنگار کردپرس گفت: به دلیل وجود بیماری ناشناخته در روستای دریاس از توابع شهرستان مهاباد که در ابتدا علایم آن در کودکان پیدا شد و تعدادی از آنها در بیمارستان بستری شدند از وزیر بهداشت درمان و آموزش و پزشکی و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور درخواست کردیم تا جهت اعزام سریع پزشکان متخصص و بازرسان آبفای کشور جهت بررسی وضعیت بیماران و آب شرب روستای دریاس و اعلام نتیجه اقدام نمایند.

وی ادامه داد: بدین منظور وزیر بهداشت درمان و آموزش و پزشکی دستور داد تا اکیپی از تهران از دو وزارتخانه نیرو و بهداشت به روستای دریاس مهاباد مراجعه کنند تا دلیل نهایی این بیماری را مشخص و اعلام کنند.

محمودزاده با اشاره به تعداد افراد مبتلا به بیماری در این روستا گفت: در حال حاضر ۸۰ تا ۸۵ نفر به دلیل مسمومیت به بیمارستان مراجعه کرده اند که از این تعداد حدود ۳۰ نفر به دلیل دردهای شکمی بستری شده‌اند که وضع عمومی آنها رو به بهبود گزارش شده است.

نماینده مهاباد در خصوص علت این بیماری ناشناخته گفت: هرچند اطلاعات اولیه در خصوص این بیماری ناشی از مسمومیت بر اثر استفاده از آب شرب آلوده اعلام شده اما هنوز این مسئله قطعی نشده است و اکیپ اعزامی از تهران مقرر شده تا نتیجه نهایی را اعلام کند.

وی افزود: از اداره کل بهداشت و درمان استان نیز درخواست کردیم اکیپی از پزشکان و کارشناسان را به این روستا ارسال کنند که در بررسی‌های روز گذشته این کارشناسان اعلام شد که منبع آب این روستا که از دو چشمه و یک چاه تامین می شود، آلودگی یکی از چشمه ها به دلیل نشت فاضلاب به داخل آن بوده است.

وی در خصوص اقدامات انجام گرفته در دریاس گفت: جهت پیشگیری از این موضوع اکیپ بهداشت موفق شدند دو آمبولانس را در روستا مستقر کنند تا در صورت مشاهده موردی خاصی افراد بیمار را در سریع‌ترین زمان ممکن به بیمارستان مهاباد برسانند.

محمودزاده ادامه داد:همچنین منبع چشمه آلوده از مدار خارج شده و سعی شده تا از چاه آبی که در پایین دست روستا قرار دارد برای تامین آب شرب به دریاس استفاده شود و برای منازل دوردست روستا نیز به وسیله تانکرهای حمل آب آبرسانی انجام می شود و در حال حاضر این مسئله کنترل شده است.

وی اظهار داشت: رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرده که مسمومیت با آب آلوده علایمی مانند دردهای شکمی دارد که دوره پنهان ۳ تا ۴ روزه دارد و با درمان و مراقبت های پزشکی برطرف می شود.

نماینده مهاباد تاکید کرد: استاندار و فرماندار شهرستان مهاباد نیز در تلاشند و دستور داده‌اند تا همه جوانب امدادرسانی سنجیده شود و در مواقع لزوم اکیپ های امداد رسانی بتوانند به بهترین نحو خدمات ارائه کنند.

وی تصریح کرد: در کوتاه مدت اکیپ وزارت نیرو در خصوص این مسئله راهکارها لازم را انجام خواهد داد. همچنین در بلند مدت در نظر داریم تا از تصفیه خانه قدیم مهاباد که تا دو ماه دیگر از مدار خارج می شود برای تصفیه آب شرب ۱۳۲ روستای مهاباد با اعتبار اولیه ۷ میلیارد تومان استفاده شود که با انجام این پروژه این دغدغه و نگرانی ها در خصوص سلامت آب شرب روستایی برطرف خواهد شد و آب سالم از مخزن تصفیه خانه مهاباد در اختیار روستاییان قرار می گیرد.

گفتنی است؛ در 5 روز اخیر حدود 60 نفر از اهالی روستای دریاس مهاباد به دلیل مسمومیت و دردهای شکمی به مراکز درمانی و بیمارستان مهاباد مراجعه کرده بودند که این تعداد تا امشب به 85 نفر رسیده است. فرماندار مهاباد نیز امشب از بیماران بستری شده روستای دریاس در بیمارستان عیادت و بازدید کرد.

کد خبر 88851

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha